De idee of het idee?

Ik kom het allebei in verschillende boeken tegen: 'hij kwam tot de idee dat...' of: 'het idee was...'
Kan het allebei? Of is 'de idee' een taalfout? Dat lijkt me overigens sterk aangezien ik nergens anders in die boeken taalfouten opgemerkt heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al eens gesteld. Zie:

http://www.goeievraag.nl/vraag/schrijf-idee-idee.54823

Het beste antwoord

De idee wordt vooral gebruikt als filosofische term, in de betekenis 'het veronderstelde eeuwige en volmaakte grond- of voorbeeld', of als synoniem voor denkbeeld: 'Kant heeft de idee dat subjectiviteit de basis is van objectieve kennis uitgewerkt', 'De idee van God als Schepper is al eeuwen oud', 'Veel relaties zijn onvolmaakt, maar daarachter schuilt de idee van liefde', 'De idee van de maakbare samenleving wordt door velen omarmd.'

Het idee betekent onder andere 'opvatting' of 'mening'. Deze betekenis heeft idee in de praktijk meestal: 'Het was een goed idee om dit jaar naar Spanje te gaan', 'Dat idee van haar is briljant', 'Het idee achter de WIA is dat iedereen kan werken.'

Volgens woordenboeken kan in de filosofische betekenis ook het idee gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het idee betekent: 'denkbeeld', 'gedachte', 'denkwijze', 'ingeving', 'mening'. Bijvoorbeeld:
- iemand op het idee brengen dat...
- dat idee moet je aan het bestuur voorleggen
- een goed idee hebben
De idee betekent: '(filosofisch) denkbeeld', 'gedachte'. Bijvoorbeeld:
- de platonische idee
- de marxistische idee
- de idee van het recht
- uit zijn werk komt duidelijk de volgende idee naar voren...
Het idee is gewoner en gebruikelijker dan de idee.
Maar beide lidwoorden zijn dus mogelijk.
Amadea