Is er een officieel woord voor "het verhaal achter een spreekwoord"?

De meeste spreekwoorden vinden hun oorsprong soms een paar honderd jaar geleden. Voor de oorsprong doen historici soms flink onderzoek, maar hoe noem je deze "verhalen"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Er is het woord "etymologie".

Dit is een deelgebied van de taalkunde dat de historische herkomst van woorden bestudeert. Strikt genomen houdt zich dit met de herkomst van _woorden_ bezig voor zover ik weet, maar ik denk dat dit begrip bij uitbreiding ook voor de bestudering van de herkomst van _spreekwoorden_ gebruikt wordt. Bv. de 'etymologiebank' geeft informatie over de herkomst van woorden _en uitdrukkingen_.

Wellicht is er binnen de taalwetenschap strikt genomen nog een specifieker woord voor, dat weet ik dan niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Etymologie

http://www.etymologiebank.nl/
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is het antwoord en daar moet u het mee doen ;)
Dat er nog een specifiek woord voor is betwijfel ik ten zeerste. Deze website zit namelijk propvol wijsneuzen die het anders al lang hadden gebruikt en ik heb het al die keren nooit voorbij zien komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
blijkbaar niet dus!