Waarom bedoelen we met 'meningsverschil' een soort ruzie/ onenigheid?

Je hebt toch de hele dag door verschil in mening met andere mensen over kleine/ groten dingen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Natuurlijk heb je vaak een verschil van mening met anderen, gelukkig maar want anders zouden we allemaal hetzelfde denken.

Maar dit is een taalkundige kwestie. (snap ook niet waarom je dit onder 'onderwijs' hebt gezet).
In de Nederlandse taal noemen we een meningsverschil een 'bijna ruzie, omdat je over een onderwerp een andere mening hebt dan een ander'. Het verschil van mening is dus niet de bijna ruzie, maar het gedrag er omheen wel: men kan dus moeilijk accepteren dat iemand een andere mening heeft, en je wilt hem ervan overtuigen dat hij ongelijk heeft.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is waar, maar een meningsverschil houdt vaak in dat mensen met een verschillende mening met elkaar in discussie gaan, dit kan af en toe nogal hoog oplopen.

Ik persoonlijk zie een meningsverschil niet echt als ruzie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een meningsverschil hoeft toch niet per se in ruzie/onenigheid te ontaarden? Een pittige discussie kan best 'gezond' zijn......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een meningsverschil is minder dan ruzie en meer dan een gewone discussie over verschil van mening. Je kunt op allerlei manieren/ gradaties van mening verschillen, maar als het er heftig aan toe gaat is het al gauw een heus meningsverschil en kán het uitmonden in ruzie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer men het heeft over meningsverschil heeft , terwijl men een conflict bedoelt, is er sprake van een eufemisme. En een eufemisme is een term die het eigenlijk passende woord verzacht.
Ruzie wordt in onze cultuur niet bijzonder gewaardeerd. Er rust dikwijls een zeker taboe op. Dat moet de reden zijn, dat de term meningsverschil wordt gebezigd i.p. v ruzie. Zelfs als het conflict veel verder gaat dan alleen maar een meningsverschil.
Meningsverschil is er namelijk vrijwel altijd. Hoe vaak komt het voor dat mensen ergens precies dezelfde mening zijn toegedaan? Dit hoeft absoluut geen aanleiding te zijn voor welk conflict dan ook.
Ruzie kan heel goed ontstaan zonder meningsverschil. Denk bijvoorbeeld aan het gevecht dat 2 jongens kunnen hebben om 1 meisje. ( Ze zijn het er nota bene roerend over eens dat het een aantrekkelijk meisje is..)
Bij ruzie is ook dikwijls sprake van emotie. Bij meningsverschillen kan het, maar hoeft het beslist niet.