Wanneer en waarom is het woord 'telekinese' ontstaan?

Als telekinese volgens de wetenschap niet bestaat, waarom is dat woord dan ontstaan? Wanneer was dit?

Hoe oud is dit woord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Cryofiel
13 jaar geleden
Er zijn zoveel dingen die niet bestaan, maar waar toch woorden voor zijn. Om er een paar te noemen: --  astrologie
--  energie, veld, trilling, frequentie (in de paranormale betekenis - in de wetenschappelijke betekenis bestaan die dingen wel)
--  gedachtenlezen
--  reïncarnatie
--  god
--  leylijnen
--  geesten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig, dat telechineze wel bestaat. Eventuee lmet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryo, dat snap ik, vandaar de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo, het woordje energie is een westerse vertaling vanuit de Chinese geschriften.
Waarom dat zo vertaalt is weet ik niet. Maar ik heb er wel een vraag over gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/chinese-karakter-qi-chi-relaties.74428

Antwoorden (4)

Telekinese komt van het grieks (tele = ver, kinesis = beweging).

Het gaat om een verschijnsel waarvan al eeuwenlang verslagen worden gedaan, die nog nooit gestaafd zijn.

Maar als de wetenschap iets wil onderzoeken, dan moet zij er een naam voor hebben. En het liefst grijpt zij daarvoor naar het grieks of latijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik schat dat het woord eind negentiende/begin twintigste eeuw voor het eerst zal zijn opgedoken, maar met zekerheid kan ik dit niet zeggen.
rose
13 jaar geleden
Het woord is oud: Telekinese (van het Oudgriekse τῆλε (tele), ver en κίνησις (kínēsis), beweging) is het beïnvloeden of bewegen van materie (voorwerpen) op afstand door zogenaamde menselijke 'geestkracht'.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat iemand op het lumineuze idee kwam, dat voorwerpen misschien wel door geesteskracht in beweging konden worden gezet en daar gelijk een (pseudo) wetenschappelijke naam bij bedacht. Er zij legio namen voor dingen die niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term telekinese is verzonnen door de Russische onderzoeker en tevens raadsman van de tsaren Alexander N. Aksakof (soms ook wel gespeld als Aksakov) in het jaar 1890. Origineel betekend het ook alleen bewegingen van objecten door geesten, engelen, demonen en dergelijke paranormale onzin.
De term psychokinese, dus dat je het volledig met een menselijke geest doet, komt uit 1914. Een Amerikaanse schrijver genaamd Henry Holt verzon het voor zijn boek ‘On the Cosmic Relations’. Maar het werd pas bekend toen parapsycholoog J. B. Rhine psychokinese gebruikte in 1934 voor zijn studie naar de invloed van de geest op de uitkomst van een dobbelsteen gooien.
In de paranormale wereld gebruikt men nog steeds psychokinese. Maar met name door films, tv en boeken is telekinse een populairder woord. Hoogstwaarschijnlijk omdat dit meer lijkt op andere termen zoals telepathie en teleportatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou jij niet van bronvermelding?