Ze zeggen altijd: ' Eerlijkheid duurt het langst '. Wat bedoelen ze hier eigenlijk mee, en waarom kiezen we dan niet gewoon de kortere weg?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
21.5K

Het beste antwoord

Als is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.

Een oud Hollands spreekwoord wat overigens niet helemaal waar is. Zoals in je andere vraag reeds beantwoord, de waarheid komt niet altijd op tafel.

Maar meestal wel. En soms duurt dat lang, soms duurt dat jaren, eeuwen.

Leugens zijn van de korte termijndenkers. Even snel winst maken. Snel iets voor elkaar krijgen. Echter duurzaamheid duurt langer, vertrouwen opbouwen kost tijd, de waarheid is van de lange termijn. Uiteindelijk komt de waarheid wel aan het licht. Dan komt men er achter hoe dingen werkelijk in elkaar steken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee, aan eerlijkheid heb je langer wat. Al je niet eerlijk bent val je een keer door de mand. Dus dat duurt minder lang. Alleen het nadeel is dat niet iedereen tegen eerlijke antwoorden kan bv
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier kan ik eigenlijk refereren naar mijn antwoord op je vorige vraag. Het duurt soms erg lang voordat de waarheid boven tafel komt, uiteindelijk komt hij er wel. Net zoals het spreekwoord: "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel."

Ook bij deze vraag refereer ik weer naar een recent voorbeeld: Josef Fritzl.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je eerlijk bent, hoef je niets te onthouden....

en daarom duurt dat het langst, want je gaat altijd wat vergeten, daar ontkom je niet aan...

De kortste weg is altijd de waarheid te spreken, so simple...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik antwoord met een amerikaanse boutade : " Je kunt vele mensen bedriegen gedurende een korte periode, je kunt één persoon bedriegen gedurende een lange periode, maar vele personen bedriegen gedurende een lange periode is onmogelijk" Echte leugenaars weten dat en daarom zie je ze nooit meer terug als je hen confronteert met hun verzinsels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je eerlijk bent dan duurt het langer voor je succes heb, maar het is blijvend. Met liegen heb je snel effect maar op de lange termijn gaat het zelfs tegen je werken. Het najagen van succes op korte termijn wordt ook wel orgasme politiek genoemd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar past ook de uitdrukking bij: Een leugen vergt meer uitleg dan de waarheid. Als je eenmaal begint met een leugen moet je erover blijven liegen. Je weet op een gegeven moment niet meer wat je hebt gezegd, praat je eigen vast, moet weer liegen, enz enz. Je raakt verstrikt in je eigen leugens. Vertel je de waarheid, dan is de zaak afgedaan en kun je verder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij wordt met dit spreekwoord bedoelt dat een leugen snel gemaakt is, maar dat het een langere tijd duurt voordat men het lef kan opbrengen om eerlijk te zijn.

Maar er zit als het ware een tweede laag in: een leugen komt uiteindelijk altijd uit, terwijl de waarheid (die je achterhaalt door eerlijk te zijn) iets is dat altijd blijft bestaan.