het deksel is correct
maar de deksel is 'ook correct

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.onzetaal.nl/advies/deksel.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

De deksel en het lid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
B. De deksel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is 'het deksel'.
Maar veel mensen zeggen ook 'de deksel'.
Dus eigelijk is het allebei goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd de deksel, dat lijkt me goed. Maar het deksel hoor ik ook wel. Het is in ieder geval: het dekseltje en niet de dekseltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beiden zijn goed. (Volgens van Dale en Onze Taal)

De deksel lijkt vaker voor te komen.

http://www.onzetaal.nl/advies/deksel.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De deksel of het deksel?

Beide vormen zijn juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
kan allebij, maar het deksel lijkt mij logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het op een potje past,kan het ook een"she"deksel zijn. Verder zijn ze allemaa het. Misschien zelfs wel Je van Het!

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry,je brengt me helemaal in de war. Het moet natuurlijk Je van DE zijn!

Toegevoegd na 2 minuten:
DEKSELS,nu weet ik het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je maar niet moeten veranderen van koolmeesje naar pinquin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn het toch echt Zuidpool keelmoosjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor even opgezocht het zijn koel(e) moesjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je nu niet in war met koelSmoesjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee joh, dat waren de afstammelingen van de tak Jokeloese.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van die drugs afblijven jongens ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jahwol Frau Nathalie! Zum Befehl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuif, snuif da's nou jammer, naatje.
Moolkeesje doe mij dan maar weer de koolmeesjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quirine, dat noemen we humor, alle bovenstaande bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is dat,ik lag mien te baarsten! En volgens mij is MJ overleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MJ, ???????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht,maar voor het zelfde geld zit ik er naast,dat Quibus,of hoe heet ie een jeugdfoto van Michael Jackson gebruikte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O dat, ja volgens mij heb je gelijk, zou het kunnen dat hij toch nog op GV zit?
Je weet maar nooit, ze hebben ook twijfels over Elvis, ha,ha.
Beide zijn juist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op school leerde ik 'het deksel', maar zelf zeg ik altijd de.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de deksel op de pan en het deksel van de pot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide zijn juist. Het volgt dezelfde regel als het/de idee. Bij beide wordt het lidwoord 'de' eerder gebruikt bij geleerd of filosofisch taal gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bakken - het baksel, leggen - het legsel, plakken - het plaksel, vormen - het vormsel, aftrekken - het aftreksel, dekken - het deksel... enz.
Alle woorden gevormd door de stam van een werkwoord en HET achtervoegsel -sel, zijn zonder uitzondering onzijdig.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min Dat al die woorden sowieso onzijdig zijn klopt.
Deksel echter is (tegenwoordig) zowel onzijdig als mannelijk. https://onzetaal.nl/taalloket/de-het-deksel
"
Woorden die eindigen op het achtervoegsel -sel zijn eigenlijk altijd het-woorden (onzijdige woorden). Denk bijvoorbeeld aan het baksel en het achtervoegsel. Ook deksel was vroeger uitsluitend onzijdig. Het eerste Groene Boekje (1954) en het Woordenboek der Nederlandsche Taal (deel III, 1916) vermelden alleen het deksel. Tegenwoordig vermelden de naslagwerken bij deksel twee geslachten: mannelijk (de deksel) en onzijdig (het deksel).
" Dat kan je niet onvermeld laten als er specifiek naar gevraagd wordt. Overigens is die informatie 12 jaar geleden al verschaft (zie het bovenste antwoord).