Misschien een gekke vraag, maar hoe kan je onbekende (moeilijke) woorden het snelste onthouden?

Dus onbekende woorden die je in een boek leest ofzo.
(het gaat dan niet zozeer om de betekenis van het woord, want dit weet je dan weer wel)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Bedenk er zelf ezelsbruggetjes bij. Bijvoorbeeld als je accessoires wilt onthouden: as uit de asbak, zes het getal, zwaar is niet licht, es is een brink.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In je gedachte in stukjes opdelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is de beste manier als je een onbekend woord leest dit op te zoeken in het woordenboek, als je de betekenis weet onthoud je het sneller, dan als je maar raad naar het woord in het zinsverband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf het woord met grote letters op een blad.
Hang het op op de plek waar je het meeste bent.

Zoek het woord ook op in het woordenboek zodat je weet wat het betekent dan onthoud je het makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zoiets altijd met hoestdranken , zoals bijv Noscapine , ik vind het een lastig woord en voor mezelf heb ik een ezelsbruggetje gemaakt door het te verbinden aan Scapino , nu weet ik precies wat ik moet hebben

Dus zoiets kan je doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het woord een aantal keren langzaam maar correct hardop. Daarna zonder de tekst erbij, een aantal keren vlot achter elkaar. Als je een woord zo een aantal keren gezegd hebt, blijft het beter hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek het woord op in een woordenboek of op internet.
Probeer de betekenis goed tot je door te laten dringen. Als het belangrijk is dat je het woord niet vergeet kun je het ook opschrijven in een notitieblokje.

Kijk ook goed naar de 'delen' van het woord en de etymologie. Als je bijvoorbeeld naar het woord biologie (dat is geen moeilijk woord maar ter voorbeeld) kijkt kun je ontdekken dat het woord uit het woord uit de delen bios (leven) en logie/logos (leer) bestaat. Het is handig om dat te onthouden want als je dan in de toekomst een ander woord tegenkomt kan je de betekenis soms automatisch herleiden. Zie je bijvoorbeeld het woord bioritme dan weet je vanzelf dat er iets als levensritme word bedoeld, en kom je in het vervolg het woord vinoloog tegen dan weet je dat het over 'wijnleer' gaat.
Gaandeweg zul je daardoor dus steeds meer woorden 'vanzelf' gaan herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een onbekend moeilijk woord leest, dan kan je het beste het woord opschrijven/ergens opslaan (bijv. in je mobiel als je geen pen en papier bij de hand hebt), daarna het woord googlen / in het woordenboek op zoeken. Zo weet je meteen wat het betekent en kan je het gemakkelijker onthouden, omdat het nu geen onbekend woord meer is.