Waarom spreekt iedereen van: te hard rijden i.p.v. te snel?

Het tegenovergestelde zou dan zijn: te zachtjes rijden, maar m.i. is dit geen goed Nederlands. Volgens mij rijd je of te snel of te langzaam en niet hard of zacht. Wie heeft daar een goed antwoord op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm...In mijn omgeving spreekt men wel degelijk van te zacht rijden :P Ik hoor zo vaak mensen bij wie ik in de auto zit dingen mopperen als: 'Als die nog zachter gaat rijden staan we stil' of 'Die rijdt nog zachter dan me oma'...Maar ja, normaal Nederlands is voor sommige sowieso moeilijk hier in de omgeving, haha (West-Friesland). Dus ik geloof je gelijk als je zegt dat het geen goed Nederlands is. Maar dat heb ik dus nooit geweten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in de randstad is het het zelfde liedje hoor Rinke. ^^ En ik maar denken dat ik altijd AVN sprak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rinke, het moet natuurlijk "mijn oma" zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig in het Engels kun je zeggen You drive too fast, maar je wordt bekeurd voor speeding. Het ligt allemaal heel dicht tegen elkaar aan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lot7074: Nee, want ik gaf een voorbeeld van wat mensen hier zeggen en er is echt NIEMAND die hier 'Mijn' zegt ;-) Zelfs niet als we denken dat we keurig ABN spreken, haha. Eigenlijk zeggen ze meer: 'Die raaie nog zakter dan me (of moin) beppe' maar ik dacht, laten we het nog een beetje in ABN houden ;-)

Antwoorden (5)

Volgens taaladvies.net zijn hard en snel synoniemen in de betekenis 'zich met grote snelheid voortbewegend'. Ze worden dan als bijwoord gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hard en zacht hebben in onze taal meerdere betekenissen.
Hard als steen en zacht als dons.
Hard geluid en zacht geluid.
Harde kleuren en zachte kleuren.
Hard rijden en .......langzaam rijden.
Het leven is hard.
De waarheid komt hard aan.
Slaap zacht........... Welterusten!
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
+. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Een zachte dood.
jc54
12 jaar geleden
Een zachte dood kan hard aankomen;-)
Wat betreft snelheid zijn snel en hard synoniemen. Op de matrixborden worden beide gebruikt. (U rijdt te snel en u rijdt te hard). Hard wordt tegenwoordig veel gebruikt en
heeft iemand ooit van "sneldraverij" gehoord waar harddraverij bedoeld wordt. Sneldraverij bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wel door: Hard op het gaspedaal drukken, of hard trappen. Is maar een idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel 'je rijdt te hard' als 'je rijdt te snel' is juist.
Dit zijn synoniemen van elkaar in de betekenis van' met grote snelheid voortbewegen'. In dit geval zijn het bijwoorden.

Je moet niet zo snel rijden, je moet niet zo hard rijden. Het zegt iets over het rijden en dan is het een bijwoord.

Als bijvoeglijk naamwoord kan alleen 'snel'worden gebruikt
een snelle auto is dus correct, een harde auto niet.
amc