Wat betekent het woord 'stemvee'?

De uitleg hierover in Encyclo is summier!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In mijn optiek is het woord stemvee een beschouwerswoord. Met andere woorden, een groep mensen is nooit 'stemvee', maar wordt door een partij (of andere belangengroep of dictatoriale vereniging) als stemvee gezien, in die zin dat zij louter worden aangesproken vanwege de stemkracht die zij meebrengen en niet vanwege hun eigen (intrinsieke) waarde. Een groep mensen is dus louter en alleen stemvee in de ogen van diegene die ze als zodanig ziet of betiteld. Toegevoegd na 5 minuten: Maar als betekenis zou je kunnen gebruiken: Een groep mensen waarvan de waarde louter wordt afgemeten aan de waarde van hun stemmen (verkiezingstechnisch).

stemvee 1) Kiezers 2) Kiezers (min.) 3) Kiezersvolk stemvee ` stem - vee het -woord de grote massa der kiezers staat erbij mij op Encyclo. ;)

Ik vond: "De grote massa der kiezers" http://www.woorden.org/woord/stemvee Toegevoegd na 1 minuut: In mijn ogen mensen die gewoon zonder überhaupt enige kennis van punten van een partij op die partij stemmen omdat ze gehoord hebben dat dat iets doet voor hen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100