Hoe spreek je de Nederlandse (ABN) letter 'L' uit?

Ik hoor het telkens weer anders. De een spreekt het zo uit, met z/haar tong tegen het gehemelte aan, de ander, met de tong tegen onderkant van boventanden, en weer een ander, met de tong gewoon vrij in de mond.

En nee, ik heb niet bij iemand in z/haar mond gekeken, maar je hoort duidelijk verschil als je je tong een beetje "verplaatst".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.3K
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe kun je nu een L uitspreken als je tong vrij in de mond zweeft?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
de L kun je maar op éen manier uitspreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ABN bestaat niet, AN wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom bestaat ABN niet?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Algemeen Beschaafd Nederlands impliceert dat accenten niet beschaafd zouden zijn. Het heet al heel lang AN, Algemeen Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron? Vroeger bestond het ABN wel degelijk, ook Van Dale kent dit woord. Overigens heet het nu Standaardnederlands. AN kent de Van Dale niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bron heb ik niet, het is meer gewoon een feit. En inderdaad, het heet Standaard Nederlands, Algemeen Nederlands was tijdelijk wat (ik denk alweer een paar jaar geleden).

Het beste antwoord

De 'L' is een letter die hoort uitgesproken te worden tegen het gehemelte net achter je tanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hangt de uitspraak wel een beetje af van de letters voor en na die "L" en de plek waar deze in het woord staat.

Andere antwoorden (1)

Je tong hoort, net als bij de s, de d en de t, op het "bobbeltje" achter je boventanden. Bij de l alleen het puntje. Maar inderdaad, er zijn ook varianten, waardoor de klank bijvoorbeeld veel "dikker" kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja joh, is dat bij de S ook? Dan ben ik bang dat je eens langs de logopedist moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
Hier nog eentje... Als kind en als jongvolwassene logopedie gehad omdat ik lispelde (de t en de s met m;n tong tussen mijn tanden...) en nog als ik moe ben.
Maar logopedie is best leuk hoor!