Wat is een uitdrukking voor trots zijn op iets wat vreselijk was- en is?

Een soort combinatie van 'tegen beter in' en 'dooie mus'. Weet iemand een mooie vorm?

Toegevoegd na 4 minuten:
Met vreselijk bedoel ik ongeveer zoiets:

- Je hebt dag en nacht gewerkt aan een verslag (nog erger, een herkansing),
- Dat volgens een moeilijk bureaucratisch systeem ingeleverd moet worden (monnikenwerk, blaadje voor blaadje uploaden bijvoorbeeld),
- Wat door niemand bekeken- en bij voorbaat al met een onvoldoende beoordeeld zal worden
- Omdat je te laat bent met inleveren.
- En dat dit alles zou gebeuren wist je 100% zeker, en lang van te voren.

- Je tilt een stapel stenen steen voor steen naar de overkant van een sloot zonder brug en weer terug. Zoiets.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb er een oud Nederlandsch gezegde van gemaakt: hij krult zijn neus van trots, want hij wist de ezel van de koning voor zijn deur te laten plassen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Met de moed der wanhoop.

Niet gehinderd door enige kennis....
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Komt dit niet het meeste in de buurt:

triomfaal, triomfant, triomferend, trots, zegepralend, zegevierend

Kijk ook hier even bij de bron!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is zo'n uitdrukking niet bekend. Het is ook nogal complex wat je beschrijft.
Ik moest wel meteen denken aan "As I lay dying" van William Faulkner, een boek over bijna onbegrijpelijk sappelen van mensen omdat hun trots hen dat gebied, maar hij had er dan ook een hele roman voor nodig. Misschien is het dus te munten als 'As I lay dying-isme'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water naar de zee dragen

Toegevoegd na 1 uur:
Er schiet me er net nóg een te binnen:
dweilen met de kraan open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe erg het ook is, het kan altijd nog veel verschrikkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is letterlijk nutteloos werk doen, ofwel water naar de zee danwel uilen naar Athene dragen ; uitdrukkingen genoeg dus voor verspilde moeite.

Toegevoegd na 42 seconden:
Met trots echter heeft dat niets te maken , en dat haal ik ook verder niet uit je voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Sisyfusarbeid verrichten' komt volgens mij redelijk in de buurt. Dit betekent zwaar en nutteloos werk verrichten.

Voor meer informatie: zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met moed, beleid en wanhoop.

Gebruik ik altijd om te omschrijven hoe de opvoeding van een autistische puber ongeveer in z'n werk gaat, en voelt ook ongeveer zo. Trots, maar moe, moeder, moest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit valt me in : " ENERGIEVERSPILLINGSBUREAUSYSTEEM "