Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is eht mit seinem Freund en seiner Freundin ? en wat moet het zijn als het vrouwelijk was ?

ik kom dit tegen in mijn boek duits voor zelfstudie. ik vraag me af waarom het seinem en seiner is en hoe dat precies allemaal zit. graag hoor ik van jullie !

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Ivana
9 jaar geleden
Achter mit komt de derde naamval. Dat is einem bij een mannelijk woord en einer bij een vrouwelijk woord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... mit ihrem Freund ... mit ihrer Freundin
Dat is inderdaad een heel gedoe, met die naamvallen en uitgangen. Gelukkig hoef ik dat niet te leren, zou ik gek van worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je weet het feitelijk al. Freund is mannelijk en Freundin is vrouwelijk. En door de naamval die hoort bij 'mit' komt er respectievelijk een m en een r achter 'seine'.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Er is een heel rijtje voorzetsels waarna de derde naamval komt (die de derde naamval regeren).
Mit staat in dat rijtje naamvallen dat de derde naamval "regeert".
mit = met,
zu = naar,
nach = naar,
entgegen = tegemoet,
bei = bij,
außer = behalve,
seit = sinds,
aus = uit,
von = van, door,
gegenüber = tegenover,
an ... vorbei = langs .
Je moet natuurlijk wel de uitgangen van de derde naamvallen kennen, en niet alleen van de derde naamvallen maar van alle naamvallen.
Voor de derde naamval wordt het dus:
mannelijk = mit meinem (Mann), vrouwelijk is mit meiner (Frau), onzijdig is mit meinem (Kind) en meervoud is mit meinen (Warnungen).

Er is ook een rijtje voorzetsels waarna altijd de vierde naamval komt.
Dan zijn er nog voorzetsel waarna de derde óf de vierde naamval komt.
Deze rijtjes, die de naamvallen regeren, moesten wij uit het hoofd leren en op kunnen zeggen, zelfs als men je er ‘s nachts voor wakker zou maken.

Misschien helpen deze sites je een heel eind op weg:
http://www.duits.de/grammatica/sgnvvoor.php#3nv

http://educatie-en-school.infonu.nl/buitenlands/43635-duits-naamvallen-met-voorzetsels-bijvnaamwoord-toepassen.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding