Is er een Vlaming (of iemand anders) die weet wat "blek/blekken" betekent?

Het heeft betrekking tot laminaatvloeren en het testen daarvan in het bijzonder.

Blekken: 2 boven blekken, latten en scraped matten

Structuurdiepte en indrukking randen plaat in functie van:
Aantal bovenblekken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Dat is natuurlijk een dialekt en er zijn 2 mogelijke betekenissen.
"Een blek" kan betekenen "een blik" van metalen plaat of conserven, of "het is van blek" dus het is van blik, meestal van een dunne ijzeren plaat.
Een 2e betekenis komt van blinken, iets wat fel glanzend is en als de zon erop zit en in de ogen schijnt dan zeggen ze wel eens "dat het blekt in de ogen", blekken is dus ook fel, verblindend in de ogen schijnen.
In de betekenis die u opgeeft zou ik het niet weten.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb er nog een gevonden namelijk:
opzouten , lazer op = Bloas meine zak op /kuist eu schuppe af /kuist eu blèk af.
Vertaald is dit Blaas mijn zak op/ kuis uw schop af/ kuis uw blik af.

In bijlage een link naar een zeer beperkte lijst met uitspraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is straf dat hier een duimpje wordt gegeven, zonder dat die persoon zelf een deftiog antwoord geeft. Hoe ver gaat arogantie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stonden enkele fouten in in mijn vorige raktie Dat is straf dat hier een duimpje wordt gegeven, zonder dat die persoon zelf een deftig antwoord geeft. Hoe ver gaat arrogantie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom compenseer ik de min duim.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de compensatie.

Andere antwoorden (1)

Het Vlaamse woordenboek geeft 3 betekenissen, resp. tong uitsteken, betrappen en als laatste bloot leggen.
Het komt mij voor dat slecht het laatste hier enigszins van betekenis kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook voor u een + want dit klopt maar zijn hoofdzakelijk West-Vlaamse dialect woorden.
Dat van die tong uitsteken ken ik ook.
De antwoorden die ik gegeven heb zijn uit mijn "geboorteplaats" en dat is de streek rond Gent alhoewel ik mijn uitleg niet kon vinden in het Vlaams woorden boek wat eigenlijk nog geen Gents is.