Kun je met z'n tweeën achter elkaar lopen?

Elkaar is een wederkerig antwoord. Dat zou dus betekenen dat de een achter de ander en de ander achter de een loopt, wat inhoudt dat die twee in een heel klein kringetje lopen.
Toch hoor je zo'n soort zin vaak.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat je gelijk hebt en dat hier sprake is van verkeerd taalgebruik. Het zou moeten zijn: de een loopt achter de ander. Je kunt natuurlijk wel naast elkaar lopen en ik denk dat daar ook de fout vandaan komt.
Ik hoor ook vaak: ik stond tussen het raam en tussen de deur in. In deze zin is de tweede keer TUSSEN niet nodig.
Een andere veel gemaakte fout is: Ik ben de enigste. Enigste is de overtreffende trap van het woord enig (vergelijk groot en grootste). Het betekent dus dat je het meest enig (leuk) bent (kan zijn dat je dat echt bedoelt natuurlijk ;-) ). Wil je aangeven dat je alleen bent, dan moet je zeggen: ik ben de enige.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens. Aanvulling: verkeerd taalgebruik moet niet te strak veroordeeld worden. Dit levert soms hypercorrectie op.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij geef je het antwoord zelf al. Ik kan er tenminste niet veel meer van maken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Je kunt best acher elkaar lopen in de zin van de een achter de ander in tegenstelling tot naast elkaar. Als je rondjes loopt noem je dit achter elkaar áán lopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Dat kan dus niet.

Je gaf zelf al een schitterend voorbeeld van een uitzondering maar volgens mij heb je daarmee dan ook meteen de enige hier te pakken.

(Plus 1 voor je vraag overigens. Het aankaarten van taalverminkingen kan ik per definitie erg waarderen.)