Hoe schrijf je de hoofdletter ij?

Als je nu zou zeggen: ijsberen zijn leuk.
Schrijf je het dan zo:
"IJsberen zijn leuk."
of zo:
"Ijsberen zijn leuk."

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
16.4K

Het beste antwoord

Antwoord
Juist is IJsbeer. Als een woord dat met een ij begint met een hoofdletter moet worden geschreven, moet de ij in zijn geheel in hoofdletters worden gezet.

Toelichting
De ij bestaat uit twee letters (de i en de j), net als de lange klinkers aa, ee, oo en uu en tweeklanken als oe, ui en ei. Als deze combinaties aan het begin staan van een woord dat met een hoofdletter moet worden geschreven, blijft de tweede letter klein: Aarlen, Oegstgeest, enzovoort. De ij vormt echter een uitzondering op deze regel en moet met twee hoofdletters worden geschreven.

Bijzonderheid
In het tekstverwerkingsprogramma Word wordt de IJ soms automatisch in Ij veranderd. Dit is te voorkomen door de optie 'TWee beginhoofdletters corrigeren' uit te schakelen. Deze optie is te vinden onder 'AutoCorrectie' in het menu 'Extra'.

Toegevoegd na 44 seconden:
In de originele tekst staat IJsland, maar omdat je vroeg of het Ijsberen zijn leuk, of IJsberen zijn leuk, heb ik er IJsberen van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Raar dat ze zeggen dat de ij uit twee letters bestaat. Ik denk dat het ooit gewoon een ÿ geweest had moeten zijn, maar dat er wat mis is gegaan toen we overgingen naar drukkunst.

Andere antwoorden (4)

ik denk IJsberen, want het wordt gezien als 2 letters die 1 letter vormen, net zoiets als 68 die wordt gemixt met 6 en 8 maar het is ook 1 getal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De correcte spelling is IJ.

Schrijf zowel de i als de j met een hoofdletter als u een woord dat ij als beginletters heeft, met een hoofdletter moet schrijven: IJsland, het IJsselmeer, de Noordelijke IJszee, de slag aan de IJzer, de IJzerbedevaart, de IJzertoren, 'IJdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid!'

U mag in een getypte tekst de beginletters IJ niet vervangen door Y (ypsilon), dat maar met één teken wordt geschreven. Voor handgeschreven hoofdletters is het onderscheid tussen IJ en Y minder strikt
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En is de ÿ toegestaan?
Het is: 'IJsberen zijn leuk', omdat de 'IJ' als 1 letter wordt gezien. Zo telt het woord 'lijken' vijf letters en geen zes.

Dit geldt níet voor de ei. Het is bijvoorbeeld: 'Eieren komen van de kip'. De e en i worden in ei als losse letters gezien. Waarom de i en j in IJ dan weer niet, weet ik niet, maar het is nou eenmaal zo ^_^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJsberen staat beter en is dus denk ik ook het goede antwoord