Waar komt het woord "Jetlag" vandaan?

wie heeft dit woord bedacht,
en wat betekend het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

`Jetlag` is de (Engelse) naam voor de verstoring van het slaap-waakritme die bijvoorbeeld optreedt wanneer iemand in korte tijd, bijvoorbeeld per vliegtuig, naar een plaats op aarde gaat waar het volgens de plaatselijke tijd substantieel vroeger of later is dan op de plaats van vertrek. Het woord komt van `jet` (Engels voor straalvliegtuig)

Jetlag
In de luchtvaart > het verschil tussen de plaatselijke tijd en de tijd waarop een zojuist uit een andere tijdzone aangekomen passagier, is ingesteld (niet te verwarren met empty leg). Algemeen > door het reizen tussen verschillende tijdzones kan het natuurlijke tijdgevoel van slag raken. Daardoor heeft de passagier een paar dagen last van vermoeidheid.

Jetlag:
ontregeling van het biologische dagritme na een lange vliegreis in oostelijke of westelijke richting. Kenmerken zijn onder andere slechte slaap, slechte eetlust, vermoeidheid, verlies van concentratie. synoniem: transatlantische kater
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het woord komt van 'jet' (Engels voor straalvliegtuig) en 'lag' (Engels voor achterop lopen, na-ijlen).

Tsja, wie bedenkt woorden, ik denk dat daar een hele aparte vraag aan gewijd mag worden, zo niet beter een hele site. Indien dit nog niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijk betekent dat woord: straalachterstand.

Het eerste deel, jet, komt van de jet engine (waarnaar het "jetvliegtuig" is genoemd) - de straalmotor dus. De jetlag trad voor het eerst op bij reizen met vliegtuigen met een straalmotor, want alleen die waren snel genoeg om binnen korte tijd een enorme afstand af te leggen. Bij de veel tragere propellorvliegtuigen reis je te langzaam om een echte jetlag op te lopen.

Het tweede deel, lag, geeft aan dat je bioritme achterloopt. Je hebt nog het bioritme van je vorige verblijfplaats, terwijl jij al op de nieuwe plek bent aangekomen.

Reis je met een straalvliegtuig naar Amerika, dan ben je er ruim binnen een dag, maar loopt je bioritme vijf uur achter - dat komt doordat die reisdag voor jou geen 24 uur, maar 29 uur telt (gemeten van zonsondergang tot zonsondergang).

Reis je met een schip, dan doe je bijvoorbeeld twee weken over de reis. Gedurende die twee weken duurt elke dag (weer gemeten van zonsondergang tot zonsondergang) ongeveer 24 uur en 20 minuten - en dat houdt je bioritme makkelijk bij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens treedt de jetlag alleen op bij reizen van oost naar west of andersom - dan doorkruis je namelijk in korte tijd meerdere tijdzones, en raakt je bioritme van slag.

Reis je van noord naar zuid of andersom, dan kun je weliswaar een enorme afstand afleggen, maar je blijft in dezelfde tijdzone. Een dag zal dan dus ongeveer 24 uur blijven duren, zodat je bioritme zich niet hoeft aan te passen.
Cryofiel
13 jaar geleden
'To lag" is ergens achteraansukkelen, als in 'he's always lagging behind'.
Dus je inwendige klok is van slag, en sukkelt achter het tijdsverschil aan, wat door de 'jet' (zie antwoord hierboven) ontstaan is.
In de tijd, dat er nog geen jet-engines waren (en ook geen drukcabines) gingen vliegtuigen als het donker werd naar beneden : zo hadden passagiers er toen nog geen last van, omdat je telkens in kleine stukjes bij kon slapen bij het op- en afbouwen van het tijdsverschil.
Maar nu er vluchten van 12 uur en langer gemaakt worden, krijg je te maken met 'knallers' van 9 uur tijdsverschil, en dat merkt je lichaam natuurlijk enorm.