Als je een buschauffeuse als bestuurder hebt en deze wordt gewisseld tijdens dienst. Krijg je dan een nieuwe buschauffeur of -chauffeuse?

Ik bedoel taaltechnisch.

Want als je zegt dat er een nieuwe buschauffeur aankomt impliceer je eigenlijk dat je er ook een had. En dat is onjuist, want er zat een vrouw achter het stuur. Overigens weet je niet of het wel eens een man wordt.

Ook als je zegt dat er een nieuwe buschauffeuse komt, sluit je uit dat de nieuwe een man is. Maar dat weet je dus niet.

Wat zeg je dan dus taaltechnisch?

Of wordt de mannelijke variant gewoon als algemeen genomen?

Een synoniem gebruiken is niet een antwoord waarna ik zoek, want dat had ik ook al door. Ik wil het in deze kwestie weten wat je dan moet zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Als het onbekend is of niet relevant wat het geslacht is dan zal de mannelijke variant worden gekozen. Is het wel relevant dan wordt vaak uitgeweken naar een andere constructie als 'de nieuwe bestuurder was een man' waardoor er nog meer nadruk op de verandering wordt gelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zegt het zelf al:
"Of wordt de mannelijke variant gewoon als algemeen genomen?"

Chauffeuse, verpleegster, directrice, docente, domina, advocate, conductrice, agente en mentrix gebruiken we niet meer. Alleen secretaresse wordt nog gebruikt. En het grappige is, dat we caissieres voor M/V blijven gebruiken ;-)
De vrouw die de bus bestuurt is dus gewoon een bestuurder of een chauffeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zegt dat er een nieuwe buschauffeur komt, impliceer je helemaal niet dat de vorige een man was; het woord nieuw heeft geen betrekking op de voorgaander.
Je zou het wel impliceren als je zou zeggen dat er een ándere buschauffeur kwam.
Hoe dan ook, het is tegenwoordig steeds gebruikelijker om bij beroepsnamen de mannelijke of geslachtsloze variant te gebruiken voor vrouwen. Emancipatie, weet je wel.
Een vrouw is tegenwoordig ontwerper, directeur, architect, chauffeur.
Dus ik zou voor de 'unisex' benaming gaan.