Americana zijn typisch Amerikaanse dingen. Wat is het Nederlandse equivalent van Americana?

Americana is een verzamelbegrip voor typisch Amerikaanse dingen, zoals de hamburger, de spijkerbroek, honkbal. Wat is taalkundig het Nederlandse equivalent voor typisch Nederlandse dingen? Tulpen, stroopwafels, Delfts blauw, enzovoort.

Antoni
4 maanden geleden
in: Taal
Antoni
4 maanden geleden
@KeesWim, ik heb ze uit een lijst op deze website: https://en.wikipedia.org/wiki/Americana_(culture) maar je hebt gelijk: het woord 'Americana' heeft meerdere betekenissen. Ik kwam op deze vraag na het bekijken van het televisieprogramma American Pickers. De opkopers in dat programma zijn altijd op zoek naar 'Americana' en worden er steeds heel enthousiast van.

Het beste antwoord

Er is geen zelfstandig naamwoord voor dat uit één geleding bestaat. Het is met een bijvoeglijk naamwoord te beschrijven. Je zou het bijvoorbeeld "typisch Nederlands" of "karakteristiek Nederlands" kunnen noemen.
Amadea
4 maanden geleden
Antoni
4 maanden geleden
Op deze website https://www.woodworking.nl/threads/een-hollands-hoekje.17062/ schrijft een naar de Verenigde Staten geëmigreerde Nederlander over een kastje dat hij maakte voor zijn 'Neerlandiana', vond ik zojuist. Misschien moeten we dat woord maar gaan gebruiken...
Amadea
4 maanden geleden
Nou, daar ben ik het niet mee eens. Lijkt te veel op de veel gebruikte bedrijfsnaam Neerlandia. En doet me denken aan prullaria...
Antoni
4 maanden geleden
@Amadea, veel dank voor je antwoord!