Waarom spreekt men in een vrouwenwedstrijd over 'de vrije man'?

7 maanden geleden
in: Taal
Amadea
7 maanden geleden
Om wat voor soort wedstrijd gaat het dan?
jc54
7 maanden geleden
Dat is tijdens de wedstrijd uitgelegd.
Goeievraagstell
7 maanden geleden
Die uitleg heb ik blijkbaar gemist, wil je die als antwoord op de vraag geven aub?
Castle
7 maanden geleden
Het zal een kwestie van beeldspraak zijn.
TurfGraver
7 maanden geleden
Had het beter 'de vrije hen' moeten zijn?

Antwoorden (1)

Omdat dit 'vastgeroest' taalgebruik is in het voetbal, daterend uit de tijd dat er uitsluitend door mannen werd gevoetbald.
De door de KNVB gehanteerde neutralere term is niet: 'de vrije man', maar: 'de vrije speler'. In het vrouwenvoetbal wordt dat: 'de vrije speelster'.
Bron: https://rinus.knvb.nl/exercise/id/47931
Toegevoegd op 27 september 2023 17:23: tekst
7 maanden geleden