Hoe spel ik 'duurde/duurden' in deze zin?

Al snel duurden onze gesprekken tot diep in de nacht.
Al snel duurde onze gesprekken tot diep in de nacht.

Is het duurden of duurde? Graag met uitleg erbij zodat ik het snap :) .

Onze en gesprekken is meervoud dus denk ik 'duurden'. Maar gesprekken is ook 'het' dus denk ik 'duurde.

7 maanden geleden
in: Taal
1.3K
Cryofiel
7 maanden geleden
Wat maakt het uit dat het "het gesprek" is?

Neem "het schaap" als voorbeeld. Zeg je dan "onze schapen lopen in de wei" omdat het meervoud is, of zeg je "onze schapen loopt in de wei" omdat het "het schaap" is?

Ik denk dat het antwoord nu meteen duidelijk is.

Antwoorden (1)

Als de zin verder niet verandert, dan moet het "duurden" zijn.

Het onderwerp van een zin bepaalt of de persoonsvorm (het werkwoord in de zin) enkelvoud of meervoud moet zijn. In jouw zin is het onderwerp "onze gesprekken" en de persoonsvorm is "duren" (of in jouw vraag "duurde").
"Onze gesprekken" is meervoud, dus de persoonsvorm moet "duurden" zijn.

Als je het bezittelijk voornaamwoord "Onze" vervangt door een lidwoord (de / het / een), dan wordt het "De gesprekken",
Maar als het om slechts één gesprek gaat, dan wordt het "Het gesprek" en "Ons gesprek".

Dus als het meerdere gesprekken betreft wordt de zin:
"Al snel duurden onze gesprekken tot diep in de nacht"

Maar als het slechts één gesprek betreft wordt de zin:
"Al snel duurde ons gesprek tot diep in de nacht".
7 maanden geleden