Waarom spreekt men over 'sinas' als het over een sinaasappeldrankje gaat?

Waar is die tweede 'a' gebleven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is sinas een merknaam die het tot soortnaam heeft geschopt, vergelijkbaar met cola.
Wat de motieven van de eerste naamgever zijn geweest kan ik alleen maar raden:
er moest een associatie zijn met sinaasappelsap, maar tegelijkertijd mocht de klant niet de indruk krijgen dat het om puur sap ging (men kende nog nauwelijks frisdranken). Ik denk dat de naamgever er door een a weg te laten en daarmee voor een andere klank te zorgen goed in is geslaagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sinaasappel komt van 'China’s appellen'.

Deze werden in de volksmond ook wel sina’s genoemd.

De vlamingen hebben eenzelfde woord namelijk appelsien bedacht. Wat komt van appel uit China.

Nu wordt het overal gerbruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je het makkelijker met 1 a uitspreekt dan met 2
Ik vraag op de markt ook om sinasappelen niet om sinaasappelen. Door het drankje sinas te noemen blijft er wel verband met de oorspronkelijke vruchten, maar je breekt er je tong niet over