Begrijpen mensen die gebarentaal uit verschillende landen spreken elkaar?

Gebarentaal verschilt (net als spreektaal) per land, maar kunnen mensen die bijvoorbeeld in Frankrijk gebarentaal gebruiken wel enigszins begrijpen wat iemand die Braziliaans - gebarentaal spreekt wilt zeggen? Ik kan me voorstellen dat redelijk wat woorden wel soortgelijke gebaren hebben in verschillende talen. Weet iemand hoe dit zit?

een jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (1)

Nee. Gebarentaal is niet universeel. Er zijn zeker 137 verschillende gebarentalen wereldwijd. Waarschijnlijk zijn er nog veel meer gebarentalen die wetenschappers nog niet kennen. Duitse doven zullen een gesprek tussen Nederlandse doven niet zo maar kunnen volgen, om maar een voorbeeld te noemen.
De gebaren worden niet echt bedacht: ze ontstaan op een natuurlijke manier. Sommige gebaren worden gemaakt naar aanleiding van de vorm van iets, dit noemen we iconische gebaren. Bijvoorbeeld, een huis in Nederland heeft een puntdak, met je handen maak je de vorm van het standaard huisje. In Griekenland hebben de huizen geen puntdaken, maar zijn alle huizen plat. Andere gebaren in de Nederlandse gebarentaal hebben helemaal niets te maken met de vorm van wat je bedoelt, dit noem je arbitraire gebaren.
Bijvoorbeeld het gebaar voor vakantie: je maakt met een B-hand een beweging vanaf je kin. Waarom het gebaar zo wordt gemaakt, weet niemand. Sommige handvormen zijn vernoemd naar een letter uit het handalfabet, maar in de gebaren zelf hebben ze meestal niet de functie van een letter. De B-hand in vakantie heeft dus niks met de letter B te maken
Toegevoegd op 6 februari 2023 08:36: bron, tekst
SimonV
een jaar geleden