Waarom vinden mensen het nodig om andermans taalfouten te corrigeren ?

Ik zie telkens weer personen die typ en taalfouten als reactie corrigeren. Sommige beweren dat ze het zelfs niet kunnen begrijpen door de taalfouten, terwijl er niets anders van te maken valt als je vlank met een V schrijft ipv met een F.

Ik vind het echt opvallend hier dat er een groot aantal mensen zijn die reageren met een "ik_ weet_ het_ beter" gehalte als het om taal en typfoutjes gaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
7.8K

Het beste antwoord

Dat doen mensen om zich beter te voelen dan anderen. Ze zijn perfectionistisch aangelegd. Ze zijn snel geïrriteerd als een ander iets fout doet. Of ze zijn gewoon meester of juf!

Ik ben zelf totaal geen taal held, integendeel, ik zal er daarom nooit iemand op aanvallen. Ik snap toch wel wat iemand bedoelt.
Ik ga binnenkort privé lessen in het Nederlands volgen omdat het Nederlands mij stagneert in mijn werkzaamheden. Regelmatig gebruik ik WORD als hulpmiddel om het juiste woord te spellen maar dit is vaak afdoende!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Zoals je al zegt, sommige mensen willen het soms gewoon beter weten..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'''' en het is geen cakje (kakje???) maar cakeje.
''''
Ha, die Mystica;

Ik denk dat het een betweterig soort zendingsdrang is. Ik ben zefl tamelijk secuur op mijn taal en let ook wel op de teksten van anderen, maar voel me ook weer niet geroepen om de schoolmeester uit te hangen.

Toegevoegd op 02-05-2009 22:15:37
....'zelf' in plaats van 'zefl' mag ook....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet alleen hier, maar gebeurt op heel veel sites en fora. Soms geheel terecht als een bericht echt onleesbaar is. Maar zoals je aangeeft, soms erg flauw, aangezien we allemaal wel eens een foutje maken.

Het beter weten wil in dit geval ook wel eens aangeven dat de een de ander gewoon niet mag. Dan wordt elke spelfout aangegrepen om te corrigeren. Ook weer flauw, maar het gebeurt vrij vaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijna iedereen is hier omdat we graag aan andere mensen willen vertellen hoe wij vinden dat de dingen in mekaar zitten..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als vroeger notoir mishandelaar van d's en t's voel ik me niet echt geroepen om taalfouten te corrigeren. Ik heb meer moeite met vragen waarin de woorden dusdanig door elkaar gehusseld worden dat de tekst moeilijk leesbaar is.

(en verder kan ik me in het dagelijks leven erg druk maken om het misbruik van hun, als in hun hebben in plaats van het correct zij hebben... )
*trots weet C4th te melden dat haar hele afdeling tegenwoordig het hun en zij goed gebruiken... herhaling helpt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn gewoon mensen met een groot ego dat ze steeds moeten strelen door mensen hun fouten te verbeteren en zich daardoor veheven te voelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Och, altijd leuk om te melden dat het "taal- en typfoutjes" moet zijn, toch?

Maar serieus, ik corrigeer de meeste taalfouten niet. Soms wordt het echter te gortig. "Vlank" begrijp ik nog wel, maar bij "overgans fossiel" had ik wat tijd nodig om te begrijpen dat het niet om een gans ging, en niet over een "overgeheel fossiel" (wat dat ook had kunnen zijn), maar over een overgangsfossiel.

Vaak leest het domweg heel vermoeiend als iemand taalfouten maakt. Dan kun je niet lekker doorlezen, je moet het bijna decoderen.

"Piet rende over het voetbal veld."

- Ik lees: Piet rende over het voetbal
- Huh? "Het voetbal"? Het is toch "de voetbal"? "Het voetbal", "de voetbal" - ja, het is echt "de voetbal".
- Goed, nog een keer bij het begin beginnen te lezen. Het had dus moeten zijn: "Piet rende over de voetbal".
- Hmm, wel raar. Maar goed, we lezen verder.
- "veld".
- Huh? "Piet rende over de voetbal, veld, punt. Wat voor veld? Waarom houdt die zin zo plotseling op?
- Nog eens kijken.
- Aha, niet "voetbal veld", maar "voetbalveld"!
- Goed, voor de derde keer aan het begin beginnen.
- "Piet rende over de voetbalveld".
- Ehm, nee, "het voetbalveld".
- Voor de vierde keer dan.
- "Piet rende over het voetbalveld".
- Aha, nu snap ik wat er staat!

Een paar van zulke zinnen in een tekst en ik word doodmoe.

Oh ja, dan zijn er nog gevallen waarin de schrijfwijze echt een betekenisverschil geeft:

"Bakker verhuisd" of "Bakker verhuist" - heel belangrijk als je een brood wilt kopen!

"Is dat mobieltje van jou of mijn vader?" of "Is dat mobieltje van jouw of mijn vader?" - allebei goed, verschillende betekenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooie voorbeelden op het laatst. Niet iedereen heeft dat eerste probleem trouwens (het voetbal veld). Ik lees altijd eerst door voor ik me ga afvragen wat er staat. Dat scheelt 4 keer overlezen ;-) De andere voorbeelden spreken boekdelen. Vooral 'jou en mijn vader' Heel goed gevonden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@CGvdB. Je voorbeeld is niet zo heel helder. Doordat de zin begint met 'volgens' ga je vanzelf verder lezen. Je weet al dat het werkwoord niet op media zal slaan.
Omdat, als ik zo vrij mag zijn om voor mijzelf te spreken, ik een taalpurist ben die een gruwelijke hekel heeft aan zinsbouwfouten. Op Internet wordt vaak veel te makkelijk over deze kwestie gedaan, maar als er op fora en dergelijke niets van gezegd wordt of als men niet van zijn fouten leert, gaat de sollicitatiebrief geheid linea curva of recta de prullenbak in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het wel prettig wanneer mensen mij daarop wijzen.
niet echt noodzakelijk hoor maar vaak ook als er een discussie ontstaat zijn mensen eerder geneigd om je daarop te wijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik corrigeer zelf niet, maar ik val de mensen die wel corrigeren ook niet aan: ik stoor me ook aan de taalfouten! Heeft niets te maken met 'ik weet het beter'. Niet iedereen is even begaafd om foutloos te schrijven, maar bepaalde basisregels (d, t, en dt) moeten we toch wel kennen zeg!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wel ik zit op het HBO(3e jaars duaal) en het is verbazingwekkend hoeveel mensen moeite hebben met werkwoord spelling,interpunctie en grammatica.
maar ja laatst zei een duister tegen mij dat de Nederlandse taal een slap aftreksel is van de Duitse taal. dus ik zei
Das ist richtig.
maar misschien heeft ie wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Werkwoord spelling of werkwoordspelling?
Een duister of een Duitser?
En volgens mij moet aan het begin van elke zin een hoofdletter...
Misschien ook maar af en toe eens nalezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dounja
ja dat bedoel ik dus
je versterkt mijn reactie nu alleen maar.
is het nog gelukt met je stiefdochter trouwens?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en bovendien is de Nederlandse taal niet mijn moedertaal.(Spaans)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe beter ik de Duitse taal leer kennen, hoe mooier ik haar vind. Heerlijk consequent ook. "Daar loopt een meisje. Het houdt zijn pop stevig vast." Prachtig toch? En correcter dan "Zij houdt haar pop stevig vast", zoals wij zouden zeggen.
Ik zal iemand er niet snel over aanspreken, maar als het echt te gek wordt en een bericht is haast niet te lezen of te begrijpen, dan wil ik er nog wel eens iets van zeggen. Het is gewoon irritant als je extra moet nadenken over een geschreven stukje, maar het gaat mij er echt niet om om iemand op zijn vingers te tikken of iets in de geest van "ik weet het beter" gehalte.
Ik maak ook de nodige fouten, maar probeer dit wel minimaal te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik corrigeer ook niet vaak, maar ik kan wel begrijpen dat sommige mensen dat doen. Ik kan mij ook dood irriteren aan mensen die hele tijd msn taal zitten te typen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt jezelf niet irriteren. Anderen irriteren jou met hun msn-taal. Jij ergert je er dood aan. ;-)
Ik ga er van uit dat je reageert op mijn reactie op het antwoord van Starbless op http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurd-auto-bus-koningin-geraakt.7747

Ik corrigeer regelmatig taal- en typfouten van anderen. Ik zal hieronder aangeven waarom.

Om te beginnen, corrigeer ik niet alle taal- en typfouten. Ik begrijp best dat mensen soms een fout maken. Als het echter de spuigaten uitloopt, dan kan ik het niet laten om te corrigeren.

Het corrigeren van anderen heeft overigens in mijn geval niets te maken met het strelen van het ego, zoals sommige antwoordgevers bij deze vraag beweren.

Rotaluclac geeft in zijn antwoord al aan dat zinnen met taal- en typfouten verkeerd kunnen worden begrepen. Soms verandert zelfs de betekenis van een woord of een zin door de taalfout. Dan moet je als lezer gaan bedenken wat de schrijver bedoeld zou kunnen hebben. Dit kan allerlei ongewenste misverstanden veroorzaken. Verder leest het heel lastig als je tijdens het lezen voortdurend fouten van anderen moet verbeteren.

Ik wil ook graag mensen helpen om in de toekomst minder fouten te maken. Dit kan alleen maar positieve effecten hebben. Voor een website als www.goeievraag.nl maakt het misschien niet zo veel uit, als er soms een fout wordt gemaakt, maar in het dagelijks leven, kan dit ongewilde effecten hebben. Wie bijvoorbeeld een sollicitatiebrief schrijft vol taal- en typfouten, heeft weinig kans uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Wie een bericht schrijft naar een officiële instantie vol met fouten, kan verkeerd begrepen worden, met alle gevolgen vandien.

Overigens heeft het ook te maken met mijn opvoeding, waarin veel nadruk werd gelegd op een juist gebruik van de taal. Daardoor corrigeer ik andere mensen vaker op hun taalgebruik dan zij misschien prettig vinden. Door mijn opvoeding vind ik juist taalgebruik ook veel belangrijker dan veel andere mensen. Iets waar ik meer rekening mee zou moeten houden in mijn reacties.

Ik vind het soms ook moeilijk te begrijpen dat andere mensen sommige taalkwesties lastig vinden die ik heel eenvoudig vind. Ook daar moet ik meer rekening mee houden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je mijn reactie vervelend vond: ik was ook niet erg vriendelijk. Maar soms heb ik echt even genoeg van het grote aantal fouten dat wordt gemaakt.

Ik hoop dat je begrijpt waarom ik soms taal- en typfouten corrigeer.
Antoni
15 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar de redenen voor de thumbs down. Graag ontvang ik reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de duim-omlaag-kabouters. Over hen is hier al vaak geschreven. Ze komen langs, delen duimpjes-omlaag uit, en verdwijnen zonder andere sporen na te laten. Ik houd het erop dat het jochies zijn die dat tijdelijk interessant vinden.
Het is eigenlijk een vorm van arrogantie. Mensen die op hun eigen taalgebruik letten, letten automatisch op andermans taalgebruik. Sommigen kunnen er haast geen weerstand aan bieden fouten te melden. Ik heb dat alleen als ik "ik word" met dt zie, maar dan houd ik me toch in :-).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Je hebt net als veel andere antwoordgevers een verkeerde indruk. Het is geen arrogantie. Melissa, Rotaluclac en ik (en misschien ook anderen) geven in onze antwoorden aan waarom we fouten verbeteren, namelijk om teksten leesbaarder en begrijpelijker te maken. Als dit arrogant overkomt, is dat heel jammer. Zo is het niet bedoeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het komt wel vaak zo over en daar worden de slachtoffers niet echt blij van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel hiermee niet het antwoord van Ruud maar van Antoni.
Af en toe corrigeer ik wel eens iemand, omdat ik er vanuit ga dat hij/zij dat op prijs stelt, zoals ik dat ook doe als ik op een fout word gewezen. Ik maak ook volop fouten, maar ik word daarvan graag op de hoogte gebracht door anderen. Daar leer ik namelijk iets van.

Daarnaast is het zo dat sommigen dermate veel fouten maken dat het getuigt van een gebrek aan respect voor de lezer. Waarom zou ik de moeite nemen een vraag te beantwoorden als de vragensteller niet de moeite neemt om mij fatsoenlijk te woord te staan?

Een veel voorkomende misvatting is dat het alleen om de inhoud gaat. Dit is een typisch lomp-Hollandse opvatting, waar we in het buitenland bekend om staan. Het gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om de stijl, die uiting geeft aan de mate van respect die je voor een ander hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je inhoudelijks niks te zaniken heb moet het maar om de taal gaan he, als ze maar een puntje kunnen bijschrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Met een reactie win je geen punten, dus je antwoord snijdt geen hout, op dat punt.... Het gaat overigens zowel om de inhoud als de vorm. Als ik door de taalfouten (de vorm) word afgeleid, zal ik de inhoud minder aandacht geven. Dat wil je toch niet?
Mijn ervaring is dat het een verkapte afkeuring is. Anders beperkt degene zich wel tot de hoofdzaken. Het leidt af van het onderwerp. Het kan zijn dat je met een perfectionist te maken hebt die het altijd doet en graag zijn kennis wil delen. De laatste zal het op verzoek nalaten, want die is er steeds op gericht om het belangrijkste te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als iedereen die zonodig taalfouten van een ander wil corrigeren en dat echt doet om anderen te helpen, en die zijn er zeker, laten ze het dan doen via de mailbox. Ik geef me er bij deze voor op!! Ik maak ook veel fouten en echt niet voor de lol. Doen ze het alleen om indruk te maken op anderen door sommige voortdurend op hun vingers te tikken vanwegen hun fouten, ga dan naar een andere site. Er worden hier soms hele goede vragen gesteld en die worden soms totaal verziekt door het gezeur om taalfouten! Wil je helpen prima, doe je het alleen om je eigen ego op te poetsen stop er dan mee!!! De inhoud van de vraag is hier het enige wat telt.

Toegevoegd op 01-05-2009 16:39:40
Toevoeging: als het corrigeren te maken heeft met een onleesbare vraag door verkeerde woorden te kiezen of in een verkeerde volgorde, vind ik het logisch dat er correctie komt, omdat het dan ten goede komt van de vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Ik ben het in grote lijnen eens met je antwoord. Als echter een vraag onbegrijpelijk wordt door slecht taalgebruik, dan gaat er op deze website toch iets flink mis, zoals bij http://www.goeievraag.nl/vraag/nooit-overgans-fosiel-gevonden.7378 Dan telt niet alleen de inhoud, maar ook de vorm!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie toevoeging!
Dit verhaal sluit een beetje aan op de vraag die ik gesteld heb,`Zou iemand die `laaggeletterd`is, zijn vragen/antwoorden hier kwijt kunnen ?`

Ook ik wordt er niet vrolijk van als mensen typ- en taalfouten gaan corrigeren, omdat het , zoals boven al beschreven, afleid van de vraag. Uiteindelijk gaat het toch om de inhoud, en je moet het wel heel bont maken, wil je de inhoud van een vraag niet kunnen afleiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar een wil is , is een weg. Het gaat immers om de inhoud van de vraag, dat is belangrijk! Dus helemaal mee eens Nuke.
Als ik puur voor mezelf spreek merk ik twee dingen op. 1) Ik maak soms / vaak zelf ook fouten, die ik dan door de manier waarop het systeem hier werkt te laat zie en niet meer kan verbeteren bij mezelf. 2) Ik doe soms suggesties op taalgebied aan anderen hier op GV. Ik bedoel het overigens constructief en doe er ook alles aan om dat zo over te laten komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede zaak Martijn, zo moet je er mee omgaan!!
als ik niet zeker ben van het woord dat ik geschreven heb vind ik het fijn dat ik daar op gewezen word.
dat sommige het te pas en te onpas doen ligt aan de persoon zelf, mijn moeder is er heel erg mee.
ik doe punten en komma's altijd verkeerd of 's
d en t zijn ook niet mijn sterkste ding. maar laatst jeukte het heel erg om iemand hier te willen verbeteren.
ik heb dat n iet gedaan, maar soms als iemand hier een heel hoog geschoold antwoord geeft met fouten die echt heel duidelijk zijn moet ik mij inhouden.

gr
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Arrogantie en intollerantie jegens laaggeletterden. Hetfeit dt mensen dat op deze website publiceren geeft ook aan dat ze aan anderen willen laten zien dat ze het beter weten. Daarmee de ander omlaagdrukkend teneinde er zelf bovenuit te kunnen steken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het dom staan als er veel fouten in een zin zitten. Zowel qua spelling als qua zinsopbouw. Volgens mij hebben we allemaal geleerd hoe het wèl moet.

Veel fouten getuigt van onverschilligheid. Ook naar je lezer toe.

Ik zal de fouten niet corrigeren, behalve documenten van mijn werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik was redelijk kort door de bocht. Je laatste alinea baart me inderdaad ernstig zorgen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort door de bocht, maar tot op zekere hoogte heb je wel een punt.
Wel vind ik dat je, met de suggestie dat we allemaal geleerd hebben 'hoe het wèl moet' dat, helaas, de gemiddelde PABO-student het zelf ook niet snapt. ('Geeft niet, het staat allemaal in 't boek')
Op die manier verspreidt een gebrekkige taalvaardigheid zich als een olievlek.
Dat niet iedereen even goed is qua taal is prima. Mijn taalbeheersing is ook verre van perfekt, en als ik naar de bakker ga, wil ik een brood. Geen roman. (al kan het bij een slager lachwekkende gevolgen hebben - http://www.spatiegebruik.nl/popup.php?id=1276 )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ditbenik Poe, poe, maak je niet zo druk zeg...