Welke definitie van het woord boer kwam eerder? het geluid of de harde werkers op het land?

Gewoon een vraag die in me opkwam. Beide betekenissen zitten verbonden aan hetzelfde woord en beiden bestaan al ontzettend lang. Ik ben wel benieuwd wat er eerst was.

een jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (1)

Het gebruik van het woord boer voor een landbouwer (begin zestiende eeuw) is zo goed als twee eeuwen eerder ontstaan dan dat voor een oprisping (begin achttiende eeuw).
. . .
Etymologisch gezien houden de woorden trouwens geen verband met elkaar. De eerste term heeft dezelfde oorsprong als 'gebuur', wat gebruikt werd om een plattelandsbewoner aan te duiden. De tweede term is verwant met 'bor', het geluid van rommelende ingewanden, en met 'borlen', wat brullen, schreeuwen betekende.
Amadea
een jaar geleden