Wat is het Nederlandse woord voor een smoking jacket?

https://www.gentlemansgazette.com/smoking-jacket-guide/
Dit ter inspiratie

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Reddie
6 jaar geleden
Een smoking jacket bestaat niet.
Er zijn 3 "officiële" kledijen.
1. Smoking ( =nederlandse benaming).
2. Jacquet ( =nederlandse benaming).
3. Rok (rok costuum).
Een smoking draag je b.v. bij een receptie.
Een Jacquet als je trouwt of bij een officiële werkbijeenkomst, staatsbezoek, begrafenis e.d.
Een rok is een (officieel) feestcostuum. Bijvoorbeeld te dragen bij een reünie, galabal, concert, e.d.
dudemeister
6 jaar geleden
een billentikker
pandjesjas

Antwoorden (2)

Huisjasje ( of coin-de-feu )

Toegevoegd na 1 minuut:
of korte kamerjas ( coin-de-feu )

http://www.encyclo.nl/begrip/coin%20de%20feu
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
A smoking -jacket is van oorsprong een sjieke kamerjas voor heren, die meestal van fluwelen stof gemaakt was en die werd gedragen om de (dure) kleding te beschermen tegen de tabakslucht tijdens het roken. In gegoede huizen trokken de heren, na het diner, deze ietwat wijdere jas aan over hun kleding of kostuum, wanneer ze naar de rookruimte gingen om een sigaar te roken. Na het roken trokken ze hem weer uit om weer in hun dinner-jacket te verschijnen, zonder veel hinderlijke rookgeur.

Om er dan toch elegant uit te zien, was hij langer dan het colbert, dus middellang tot boven de knie en vaak versierd met stoffen gallons en knopen en bestikte- of satijnen revers.

Tegenwoordig wordt meteen aan het jasje van een smoking gedacht als gesproken wordt van een 'smoking-jacket'. In Nederland en de meeste westerse landen weet iedereen wat onder een 'smoking' verstaan wordt. Er is dan ook geen andere naam aan gegeven. Alleen in Amerika noemen ze dit een 'Tuxedo" . Een smoking is een duur maatpak van een mooie stof, vaak met glanzende revers of het hele kostuum is van een glanzende stof gemaakt. Wanneer de dressing-code bij bijv. een uitnodiging zegt; "black tie" dan wordt een smoking gewenst om aan te trekken als heer.
Dit is meestal bij een officiële of sjieke aangelegenheid.
amc