Waar kan ik hulp krijgen met de juiste nederlandse taal tussen 1630~1730?

Vrienden van mij hebben een themabruiloft 1630~1730 en ik wil ze helpen met het ontwerpen van uitnodigingen voor die periode. Ik zou graag de juiste taal en schrift willen gebruiken voor die periode. Maar helaas weet ik niet precies waar ik moet beginnen.

een jaar geleden
in: Taal
Antoni
een jaar geleden
@mvdm, misschien heb je iets aan teksten van Joost van den Vondel (1587-1679), bijvoorbeeld uit de Gijsbrecht van Aemstel, over de de kracht van de huwelijksliefde: Waer werd oprechter trouw
dan tusschen man en vrouw
Ter weereld oit gevonden?
Twee zielen gloende aen een gesmeed,
Of vast geschakelt en verbonden
In lief en leedt Ik raad je sowieso aan teksten van hem en van andere schrijvers uit die tijd te raadplegen.
Antoni
een jaar geleden
@mvdm, misschien kan je hiervoor terecht bij een hoogleraar aan een universiteit, die in Utrecht of Leiden bijvoorbeeld. Overigens vraag ik me af of iemand het jou kwalijk zal nemen als er 'fouten' in de tekst staan. Wie spreekt de taal uit die tijd nu nog foutloos? Je kan de tekst gewoon een 'oude' twist geven door ij te vervangen door y, k door ck, enzovoort. 'Huwelijk' wordt dan 'huwelyck' bijvoorbeeld. Ook dubbele klinkers kwamen toen waarschijnlijk voor: 'laaten' in plaats van 'laten'. En de sch natuurlijk in woorden als 'mensen': 'menschen'.
mvdm
een jaar geleden
@Antoni, hartelijk dank voor je reactie. Dat vind ik heel mooi, ik ga Gijbrecht van Aemstel opzoeken in de plaatselijke bibliotheek. Ik denk niet dat iemand het mij kwalijk zal nemen als er fouten in de tekst staan. Ik denk dat sommige kostuums op de bruiloft zelfs ook niet 100% periode zijn. Ja, je hebt helemaal gelijk, ik denk dat zo'n oude twist het juiste effect zal hebben. Bedankt voor de aanwijzingen. Nederlands is voor mij ook een derde taal, mijn eerste taal is een oud hollandse afstammeling, dus voor mij vind ik zo'n oude twist een beetje verwarrend.
Antoni
een jaar geleden
@mvdm, graag gedaan! Veel plezier en succes ermee! En een mooi feest gewenst, natuurlijk!

Het beste antwoord

Nieuwnederlands is de aanduiding voor het Nederlands zoals dat gesproken en geschreven wordt sinds circa 1500, dit ter onderscheiding van de eerdere fasen van de taal, het Middelnederlands en Oudnederlands. Voor het Nederlands van de 16e eeuw en de 17e eeuw heeft men wel de term Vroegnieuwnederlands gereserveerd.
De woordenschat van het Nieuwnederlands tot 1920 is het beste gedocumenteerd in het plankenvullende Woordenboek der Nederlandsche Taal, kortweg WNT, een project dat is begonnen in de 19e eeuw en pas aan het begin van de 21e eeuw afgerond. Dit woordenboek is het grootste woordenboek ter wereld. Het bevat behalve de lemma's (woordingangen) ook de bronnen van (het eerste gebruik van) de woorden.

Je zou teksten van Hooft en Vondel door kunnen nemen:
“De in de zestiende eeuw begonnen bekommernis om de eigen taal wordt in de zeventiende eeuw verder doorgetrokken en die bekommernis uit zich op alle terreinen. Taalbewuste literatoren als Hooft en Vondel spraken zich vrijelijk uit over de toestand van het Nederlands. Hoewel deflexie in de spreektaal al op het einde van de middeleeuwen waar te nemen was, leek Hooft bijvoorbeeld nog steeds het Latijnse model aan te prijzen. Tegelijk beijverde hij zich om de taal te zuiveren van woorden die hij te vreemd vond klinken. Voor de woorden 'ingenieur', 'controleur', 'parlement', 'conciërge' stelde hij als Nederlands alternatief 'vernufteling', 'tegenrolhouder', 'pleithof' en 'stadhuisavenaar' voor. Andere gebeurtenissen hebben de standaardisering van het Nederlands bevorderd of juist tegengehouden.”

Je kunt deze cursus volgen:
https://www.dbnl.org/tekst/korn005curs01_01/korn005curs01_01.pdf

Hoe de taal klonk:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5206823/nederlands-taal-zeventiende-eeuw-podcast
SimonV
een jaar geleden
mvdm
een jaar geleden
Oh, wauw, dat is heel interessant. Daar zal ik een paar avonden over moeten lezen. Bedankt dat je me de term Vroegnieuwnederlands hebt laten weten. Het zou me een tijdje hebben gekost om dat uit te zoeken.