Het Engelse woord voor heks houdt verband met een aantal woorden die binnen onze levensfilosofie passend zijn, zoals het woord witga wat volgens Skeats Etymologisch woordenboek komt van witega (ziener en waarzegger) en het Angelsaksische witan (weten en zien). Ook gaat het terug op wiglera en wigle (toverij, ons woord wichelen komt hier ook vandaan). De stam hiervan is weik. In goed Nederlands zouden we weik met bezweren en voorspellen kunnen vertalen. In het moderne Nederlands vinden we nog steeds overblijfselen van weik, wat ons via het Middel-Nederlandse woord wicken werd overgeleverd. We vinden de overblijfselen hiervan in het Noorden en Oosten van ons land in de woorden wikker (m) en wikster (v).

Ook het Nederlandse heks valt te herleiden. Dat kan via het oudere woord hexe. We komen dan uit bij hecse, hesse (Middel-Hoogduits) hagzissa en hagazussa (Oud-Hoogduits) Haghetisse (Middelnederlands) en haegtesse (Oudengels). Het Moderne Engels woord hag, valt op dezelfde manier te herleiden. Hag betekent zoiets oude wijze vrouw die door het leven wijs is geworden, maar is ook een scheldwoord. Al deze woorden vallen uiteen in twee stammen, namelijk haga en zussa-tessa. Sommigen bronnen maken gewag van de stam haggibutzu. Haga komt uit het Oud-Hoogduits en wordt vertaald als haag, omheining, omheinde ruimte en soms als betovering. Het kan hier gaan om een de meidoornheg die vroeger als afscheiding werd gebruikt tussen de bewerkte grond en de woeste grond. De haag, het hek of de omheining staan voor de scheidingslijn tussen de werelden.

Het paste er niet helemaal op, dus voor verdere informatie zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog erg bedankt!!
Het woord heks bestond al in de Middeleeuwen. Er zijn meerdere verklaringen voor. Een ervan is dat het betekent: een vrouw die op hekken rijdt omdat het volgens het volksgeloof een als ernstige beschimping gold als men zei dat men een vrouw op een hek in een weiland had zien rijden.
Het kan ook afstammen van het woord hacse of hexe.