Hoe noem je de persoon die geïnterviewd wordt?

Ik voel me heel dom, maar ik moet een stuk schrijven voor school en om daar nou de 'geïnterviewde' te gebruiken. Ik kon het op internet nergens vinden. Weet iemand het wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
71.6K

Het beste antwoord

Andere antwoorden (4)

De geïnterviewde is gewoon goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gast, of geïnterviewde persoon...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, je hebt het zelf goed bedacht. Maar als je dat een te raar woord vindt dan zou je die persoon in goed Nederlands ook de bevraagde kunnen noemen.
Amadea
12 jaar geleden
Daar gebruikt men meestal de Engelse term voor... Interviewee.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-Min Ja dat doet men in het Engels, maar niet tot nooit in het Nederlands.
Kan je anders een drie Nederlandse krantenartikelen tonen waarin het woord als zodanig wordt gebruikt.
SentWierda
3 jaar geleden
-Nog een min.
In Nederland gebruikt echt niemand dit woord. Maar dat kan Pirre niet weten - gezien zijn buitenlandse woonst. .
Blijkbaar heeft Pirre ook nog nooit actief of passief een interview (vraaggesprek) meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waarschijnlijk bent u dan Nederlander, want in de Belgische pers (en zeker in Humo) wordt de Engelse versie met regelmaat gebruikt.
LeonardN
3 jaar geleden
"in de Belgische pers (en zeker in Humo)" Dat zou ik er dan even bijvoegen in je antwoord. In Nederlandse berichtgeving is dit niet voorkomend. Maar dan nog.
"Daar gebruikt men meestal de Engelse term voor... Interviewee."
Voor zover ik kan vinden online niet.
Daar gebruikt men meestal de term geïnterviewde voor, hoewel sommige Belgische populaire tijdschriften heel af en toe de term interviewee gebruiken. Als ik op Google zoek naar humo en geïnterviewde slaat dat terug op allerlei verschillende artikelen
Als ik op Google zoek naar humo en interviewee slaan alle artikelen terug op Neil Young en Norman Reedus. https://www.google.com/search?client=opera&q=site%3Awww.humo.be+"geïnterviewde"&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
https://www.google.com/search?q=site:www.humo.be+"interviewee"&client=opera&hs (ja het zijn meer hits, maar allemaal verwijzend naar dezelfde) Meestal is een woord dat betekent, in het merendeel van de gevallen dus >50%
Zelfs voor de Humo geldt die uitspraak niet
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het wordt volgens mij wel gebruikt, maar zelden. In de lessen Doelgroep Organisatie (ik studeer Toegepaste Psychologie in België) gebruikten de lectoren het woord 'interviewee' nog redelijk vaak als het ging over interviews ontwikkelen en afnemen. Of het nu vermeld stond op de dia's of mondeling werd gebruikt, het woord werd wel degelijk gebruikt. Dus 'interviewee' is zeker niet mis.
Bij een (groot, (semi-)wetenschappelijk) onderzoek waarbij je een (groot) aantal mensen interviewt, kan je deze mensen de respondenten noemen.
Antoni