’Oto’ is gebaseerd op de uitspraak zoals die in het Frans geldt.

Zie ook https://onzetaal.nl/taalloket/auto-oto. Daar vind je (onder meer):

Wat is de juiste uitspraak van auto: ‘auto’ of ‘oto’?

Zowel de uitspraak ‘oto’ als de uitspraak ‘auto’ is goed. Alle hedendaagse woordenboeken vermelden beide uitspraakvarianten.

De oudste Nederlandstalige bron waarin auto op schrift voorkomt, dateert uit 1899. Aanvankelijk was de uitspraak ‘oto’ het gebruikelijkst. Het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands vermeldt dat veel termen uit de auto-industrie via het Frans in het Nederlands in gebruik kwamen. Wat ook kan hebben bijgedragen aan de verspreiding van de uitspraak ‘oto’, is dat alleen de elite zich een auto kon veroorloven. De voertaal binnen deze kringen was aan het einde van de negentiende eeuw deels nog Frans. De uitspraak ‘oto’ is volgens sommigen nog steeds iets wat tot de taal van de ouderwetse adel behoort, net als ’taartje’ en ’sofa’ in plaats van ’gebakje’ en ’bank’.

In de loop van de twintigste eeuw is de uitspraak ‘auto’ steeds gebruikelijker geworden. Daarop zijn woorden als autobiografie en autocraat (die alleen met een au-klank worden uitgesproken) waarschijnlijk mede van invloed geweest. De uitspraak ‘auto’ lijkt inmiddels het gebruikelijkst, maar ‘oto’ is zeker nog niet verdwenen.
Toegevoegd op 16 oktober 2022 15:39: bron
Antoni
een jaar geleden