Waaro worden woorden zoals 'wrak' en 'wringen' niet met een v geschreven?

Toegevoegd na 1 dag:
Omdat ik nu begrepen heb dat er blijkbaar gebieden in Nederland zijn waar de w echt als w wordt uitgesproken in die woorden wil ik heel graag vragen of iemand mij een link kan geven naar een audio- of videofragment waarin ik dit kan horen. Kan iemand mij daar misschien een plezier mee doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je spreekt die woorden toch ook niet met een v uit?? Een wrak spreek je niet uit als vrak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, de Van Dale beschrijft de uitspraak wel met een V.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=wrak&lang=nz#.U1YM1OZ_vIY
De vraag lijkt mij dan wel valide: Waarom spreken we de W uit als V, maar schrijven we (o.a.) de genoemde woorden niet met een V maar met een W? Onze Taal constateert dit ook: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wraak-vraak-of-wraak Maar een echte "waarom" kan ik zo niet vinden. Een leuke "goede vraag"!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het spaans wordt de V als een B uitgesproken b.v. Vaya con dios, (spreek uit als baja kon dieos). Een wrat spreek je ook uit met een w en niet met een v, maar uit gemakzucht maken mensen er een v van, dat ''bekt'' lekkerder...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is nou eenmaal lastig om de w uit te spreken als deze wordt gevolgd door een R.
Denk bijvoorbeeld aan wrat, wreed, wrang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet er wat meer moeite voor doen en dan lukt het wel. Je hebt ook nog de woorden wrongel, wroeging, wrok, allemaal met wr. Vr gaat veel makkelijker in vreemd, vrek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je spreekt die woorden toch ook niet met een v uit?? Een wrak spreek je niet uit als vrak Ik wel en de meeste andere mensen ook. Het bijzondere is dat je op tv ook de meeste mensen vreed hoort zeggen, mensen die wreed zeggen ontgaat dat blijkbaar. Overigens komt dit item om de zoveel tijd opduiken: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/onderwijs/spreek-woord-wrijven.245249 http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/zegt-vreed-vraak.266710
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooral de ''Amsterdams'' pratende Amsterdammers ( voor zover die nog bestaan...) kijken niet zo nauw hoe ze iets moeten uitspreken. Die hebben iets van "amme hoela, als we mekaar ma begrijpe...'' :-D ik ben trouwens een abn spreker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Een wrat spreek je ook uit met een w en niet met een v, maar uit gemakzucht maken mensen er een v van" Dat is dus een misverstand. Mij en velen andere is dit al vanaf de basisschool aangeleerd. Tot GV wist ik niet eens dat er mensen waren die daadwerkelijk de W uitspraken. Heb het voor de grap een paar keer geoefend tot ik het kon, maar doe het nog steeds niet. Voor mij was het dan ook vreemd de eerste keer dat ik wraak leerde schrijven. En had dezelfde logische vraag als zottejan. ZIe ook: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wraak-vraak-of-wraak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de wrat zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [vrɑt]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had er dan weer nog nooit van gehoord dat er in Nederland plaatsen waren waar het wél met een w wordt uitgesproken. Ik kom namelijk uit België, daar is het altijd de v-klank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, ik ben ook heel benieuwd naar dialectisch bewijs! Ik had ook nog nooit gehoord van mensen die het met een w uitspreken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@zottejan Wellicht heb je gelijk, maar tot een jaar ofzo terug had ik hetzelfde voor Nederland beweert. @Milfje check mijn links en het ongeloof dat mensen vrak/vreed zeggen. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Nl-wrak.ogg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
V en W zitten naast elkaar in het alfabet en de klanken lijken dan ook erg op elkaar. Het ligt er ook aan hoe goed iemand articuleert om het onderscheid tussen V en W goed te kunnen verstaan.

Het beste antwoord

Het kan uitmaken in welk taalgebied in Nederland je bent opgegroeid. Er zijn wel degelijk taalgebieden waar 'wrak' met een duidelijke 'w' wordt uitgesproken.

Iets dergelijks geldt voor de 'ei' en de 'ij'. In gebieden met een Saksisch dialect is het verschil heel eenvoudig. De 'ei' wordt als 'ei' of desnoods 'ai' uitgesproken. De 'ij' daarentegen altijd als 'ie'.
Iemand met een Saksisch dialect zal dus nooit het woord 'reizen' met een 'trein' uitspreken als 'riezen' met een 'trien'.
Maar brooddeeg, dat rijst. Dat 'riest' in het Saksisch wel degelijk. :)

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb een (on)zinnetje ingesproken:
vele vieze vuile wratten fietsen verre winden
http://1drv.ms/1lJXITn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft met de herkomst van woorden te maken: OnzeTaal legt dat duidelijk uit (zie de link van martijncoenen boven). Vroeger werden die woorden wél uitgesproken met een w, maar omdat de combinatie w-r moeilijk uit te spreken is, is die langzamerhand veranderd.
De reden dat we de spelling niet aanpassen is omdat je dan niet meer kan zien waar het woord vandaan komt: de afkomst van het woord bepaald de spelling. Bovendien spreken veel mensen woorden nu verschillend uit, en wiens uitspraak neem je dan over? Maar inderdaad is het lastig dat er nu in veel gevallen een verschil is tussen uitspraak en spelling!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat je ook geen V uitspreekt....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- Jij wellicht niet, de meeste Nederlanders wel. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wraak-vraak-of-wraak De meeste mensen spreken de w in die woorden uit als een v: [vraak], [vreet] en [vringen]. Dat is ook de uitspraak die wordt weergegeven in uitspraakwoordenboeken. Sommigen maken wél verschil tussen wr- en vr-; [wr] kost bij het uitspreken iets meer moeite, maar er is niets op tegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil graag eens een voorbeeld horen van hoe wraak met een w wordt uitgesproken, dat lijkt me zo ondoendlijk. In welke gebieden van Nederland wordt dat dan wel gedaan? Heeft iemand een link naar een audio of video-fragment waarin dat te horen is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Nl-wrak.ogg
We zeggen deze woorden vaak zo snel dat het klinkt als een V. Zeg deze woorden echter maar eens zachtjes voor jezelf en dan met een duidelijke W, en spreek het daarna uit met een V. Je zult horen dat het woord wringen weldegelijk een mooie w-klank heeft.