Waaro worden woorden zoals 'wrak' en 'wringen' niet met een v geschreven?

Toegevoegd na 1 dag:
Omdat ik nu begrepen heb dat er blijkbaar gebieden in Nederland zijn waar de w echt als w wordt uitgesproken in die woorden wil ik heel graag vragen of iemand mij een link kan geven naar een audio- of videofragment waarin ik dit kan horen. Kan iemand mij daar misschien een plezier mee doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het kan uitmaken in welk taalgebied in Nederland je bent opgegroeid. Er zijn wel degelijk taalgebieden waar 'wrak' met een duidelijke 'w' wordt uitgesproken. Iets dergelijks geldt voor de 'ei' en de 'ij'. In gebieden met een Saksisch dialect is het verschil heel eenvoudig. De 'ei' wordt als 'ei' of desnoods 'ai' uitgesproken. De 'ij' daarentegen altijd als 'ie'. Iemand met een Saksisch dialect zal dus nooit het woord 'reizen' met een 'trein' uitspreken als 'riezen' met een 'trien'. Maar brooddeeg, dat rijst. Dat 'riest' in het Saksisch wel degelijk. :) Toegevoegd na 2 dagen: Ik heb een (on)zinnetje ingesproken: vele vieze vuile wratten fietsen verre winden http://1drv.ms/1lJXITn

Het heeft met de herkomst van woorden te maken: OnzeTaal legt dat duidelijk uit (zie de link van martijncoenen boven). Vroeger werden die woorden wél uitgesproken met een w, maar omdat de combinatie w-r moeilijk uit te spreken is, is die langzamerhand veranderd. De reden dat we de spelling niet aanpassen is omdat je dan niet meer kan zien waar het woord vandaan komt: de afkomst van het woord bepaald de spelling. Bovendien spreken veel mensen woorden nu verschillend uit, en wiens uitspraak neem je dan over? Maar inderdaad is het lastig dat er nu in veel gevallen een verschil is tussen uitspraak en spelling!

Bronnen:
http://www.slo.nl/primair/leergebieden/ned...

Omdat je ook geen V uitspreekt....

We zeggen deze woorden vaak zo snel dat het klinkt als een V. Zeg deze woorden echter maar eens zachtjes voor jezelf en dan met een duidelijke W, en spreek het daarna uit met een V. Je zult horen dat het woord wringen weldegelijk een mooie w-klank heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100