Is het meestvoorkomende of meest voorkomende?

Mijn docent gebruikte deze zin vandaag: De meestvoorkomende zijn die van plaats, tijd en hoedanigheid. Ik dacht dat meest voorkomende 2 woorden waren maar hij gebruikte als argument dat het in deze zin een zelfstandig naamwoord is. Klopt dit?

Toegevoegd na 18 minuten:
edit: hij zei inderdaad geen ZNW maar een samengesteld bijvoeglijk naamwoord

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
23.1K

Antwoorden (2)

In dit geval is het de meestvoorkomende. Dat wat het meest vóórkomt.

Meest voorkomende als twee woorden kan ook, maar in een heel andere zin ; degene die het meest voorkómend is, heeft de beste manieren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Meestvoorkomende is hier echter beslist GEEN zelfstandig naamwoord (1 meestvoorkomende, twee meestvoorkomenden) maar een samengesteld bijvoeglijk naamwoord. En zowel meest als voorkomend komen slaan op het onderwerp "bijvoeglijke bepaling" gok ik

De meestvoorkomende (bijvoeglijke bepalingen) zijn die van tijd, plaats en hoedanigheid.

Ik hoop dus niet dat het echt de docént was die je dit probeerde wijs te maken ;-)

Vergelijk : In de straat staan veel nieuwe huizen. De meeste zijn inmiddels al verkocht. Meeste is hier natuurlijk GEEN zelfstandig maar een bijvoeglijk naamwoord dat terugverwijst naar 'huizen'. (De meeste (huizen) zijn inmiddels al verkocht.

Zie https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/bijvoeglijk-naamwoord
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het Nederlands schrijven we een samenstelling aan elkaar en een woordgroep los. Combinaties met de vergrotende trappen (meer en minder) en de overtreffende trappen (meest en minst) worden alleen aaneengeschreven als ze erg frequent gebruikt worden. Voorbeelden: minderbedeeld, meeromvattend, meestbegunstigd.
In de meeste gevallen worden ze los geschreven: meest gegroeide, minder begrensde, minst geleerde, meer gebruikt. Sluitende regels zijn hiervoor niet te geven. Daarom zullen naslagwerken vaak uitkomst moeten bieden.

Het Genootschap Onze Taal is er zelf ook twijfelachtig over, want het schrijft "De s is de meest voorkomende beginletter in het Nederlands" maar ook " ‘Time’ is het meestvoorkomende zelfstandig naamwoord in het Engels". In mijn Van Dale Hedendaags Nederlands komt het niet als vaste samenstelling voor, en los geschreven krijg je de meeste treffers. Maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dit zal gaan veranderen, want er worden steeds meer woordgroepen aan elkaar geschreven.

Officieel is het nu in elk geval zo dat jij gelijk hebt en de leraar ernaast zit.
Amadea
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan, wie er gelijk heeft...! Dat is dus nog lang niet zeker! Onze Taal gebruikt over het algemeen het Witte Boekje, terwijl wat men moet leren op school de regels uit het Groene Boekje zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben het niet met je eens ; waar losse woordgroepen en aan elkaar geschreven woorden een verschillende betekenis hebben, kun je ze nooit door elkaar gebruiken. Je kunt niet zomaar overal een spatie tussen mikken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou, vooruit, ik ben het in dit geval niet met Onze Taal eens ;-)