Hoe is straattaal ontstaan? Uit welke talen is dit ontstaan, of zijn veel woorden ook zelfverzonnen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

Straattaal ontstaat op straat ;-)

Ze wijkt af van de standaardtaal omdat mensen op straat veel sneller willen communiceren (verkortingen, korte uitdrukkingen) en in de gauwigheid ook hun identiteit (ander woordgebruik) kenbaar maken. Zo ontstaat ook nieuwe taal. Maar dat zie je overal: ook artsen spreken op een bepaalde manier met elkaar - of mode mensen - koks.

Straattaal verschilt per straat of buurt. Je had vroeger hele 'stadsoorlogen' tussen verschillende groepen en één manier om je te onderscheiden was de taal. Dat kon komen doordat men andere beroepen uitoefende, naar andere kerken ging of uit andere landen afkomstig was. Zo heb je nog steeds in Amsterdam sterke joodse en italiaanse invloeden en tegenwoordig dus arabische, turkse en noem maar op. Niet alleen verschil in taal maar ook naar dialect en streek. Identiteit is een heel sterke beïnvloeder van de (spreek)taal.

Straattaal heeft van oudher een negatieve klank omdat de elite hun identiteit bewaarde door geen straattaal te spreken en dat juist af te keuren. Daar komt het taalfundamentalisme uit voort. Tegenwoordig zie je dat onderscheid verwateren omdat snelle communicatie steeds belangrijker wordt (in de muziek, op tv etc).

'Zelfverzonnen' is meestal niet het geval. Het is net zoiets als de 'uitvinding van het wiel'. Dat is niet uitgevonden maar langzaam onstaan en ontwikkeld. Mensen weten vaak helemaal niet hoe een taalgebruik is ontstaan. Het is er ineens. Iemand hoort iets, neemt het over en verandert het een beetje en vaak verdwijnt het weer en soms wordt het de norm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Straat taal noemen ze ook wel eens Murks
(Turks en Marokkaans door elkaar)
Heel veel worden zoals sahbi, kehba enzo zijn gewoon marokkaans. Straattaal woorden zijn niet zelf verzonnen maar zijn allemaal van andere talen gepakt, sommige woorden zijn ook gewoon afgekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straattaal is een mengeling van vooral Surinaamse woorden met hier en daar een Marokkaans woordje. Het is een gevolg van onze multi culturele samenleving waar Surinaamse jongeren als ze Nederlands spraken daar surinaamse woorden bij gebruikten en Nederlandse en Marokkaanse jongeren deze surinaamse woorden gingen overnemen. Daarna kwamen er nog wat Marokkaanse invloeden bij en daar was de geboorte van de huidige straattaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te horen heb jij er verstand van.
Een +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het +
Het is een samenstelling van talen gebaseerd op 1 basis taal, maar daaruit zijn er meerdere woorden vervangen door woorden uit een andere taal zoals Engels. verder worden er veel lange woorden afgekort en geschreven hoe je het hoort. het is een mix van woorden met elkaar vergelijken en het woord dat het makkelijkste is uit te spreken en het leukste klinkt word dan gebruikt.