is er een benaming voor mensen die zich zelf opeten, ipv kanibalen bij andere doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
10K

Antwoorden (2)

Autokannibalisme. Het eten van je eigen bullebakken (vies! xD) en nagels hoort hier ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor de goed onderbouwde min =D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onychofagie is de term voor nagelbijten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nagelbijten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor nagelbijten zelf inderdaad, maar als je de nagels dan ook opeet, heet dat autokannibalisme.
Zo iemand noem je een autofaag. Al wordt die term vaak een beetje gescherend gebruikt voor mensen die nagels eten, korstjes openkrabben om ze op te kunnen eten f velletjes van hun lippen trekken. Er is ook een ziekelijke vorm waarbij mensen inderdaad echt stukjes van zichzelf verorberen, en daarbij zichzelf ernstig kunnen verminken (met name vingers). Ook bij (gestresste) dieren komt het wel voor, met name van konijnen kennen we het gedrag van de eigen pootjes opeten.

Ook komen we de term autofaag tegen in verbanden waarin het lichaam op zichzelf inteert bij extreme honger. Je blijft dan nog wel een poos in leven door je eigen weefsel te verteren ( 'op te eten). Dat dekt echter ook niet helemaal de lading.

In de biologie kom je de term in dat verband wel vaker tegen, met name voor bacteriën / eencelligen die zichzelf nog wel eens op die manier schijnen te verorberen.

Vreemd genoeg is het aantal nederlandstalige links voor de term bijzonder klein ; in het Engels vind je al beduidend meer, maar dan vaak stukjes en beetjes. Geen mooie duidelijke site ofzo. Vreemd, want zo'n vreemd woord is het eigenlijk niet.