Is of zijn (na mannen)? "65procent van de Marokkaanse en 55 procent van de Antilliaanse mannen is tussen zijn 12e en 23e leeftijd wel eens opgepakt."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K
bamibal
11 jaar geleden
@Kaito, de vraag gaat over de grammatica, niet over de inhoud.

Antwoorden (4)

Het moet 'is' zijn. Enkelvoud, want het werkwoord hoort bij "procent" wat enkelvoud is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mannen is meervoud. Maar als je het hebt over een percentage mannen, dan is dat enkelvoud. Tien procent van de mannen haalt wel eens iets illegaals uit.
Amadea
11 jaar geleden
Zijn;

Dit is inderdaad een lastige, normaal is een groep enkelvoud. Maar hier is volgens mij sprake van twee groepen en dan is het toch weer meervoud.

Maar er klopt dan meer niet
het is IS en ZIJN of ZIJN en HUN
En ook is het woord leeftijd hier niet het juiste woord.

Het is eigenlijk hetzelfde zinnetje als.

Groene en blauwe smurfen ZIJN tussen HUN 12 en 23
LEVENSJAAR wel eens opgepakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerlijk: jouw antwoord is completer dan het mijne. Je krijgt een +.
rose
11 jaar geleden
Elke man en elke vrouw tussen de 20 en de 70 maakt deze fout wel eens in zijn of haar leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 % van de smurfen IS blauw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is NIET dezelfde zin. Onderwerp in de eerste is 'procent' en in jouw zin 'smurfen'. Enkelvoud tegen meervoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
percies, allebei een vette plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gaat het niet om, niemand weerlegt dat % enkelvoud is (dat is gewoon zo). Het gaat erom dat % EN % weer meervoud wordt. Net zo als Kees enkelvoud is en Jan enkelvoud is maar "Kees en Jan zijn tussen hun 12e en 23e leeftijd wel eens opgepakt."
rose
11 jaar geleden
Vandaar, MrTomaat, mijn voorbeeld "Elke man en elke vrouw tussen de 20 en de 70 maakt deze fout wel eens in zijn of haar leven." Daar zou maken i.p.v. maakt onjuist zijn, ondanks het feit dat je het over elke EN elke hebt. Ook als je "elke man" vervangt door "100 % van de mannen" blijft dit zo. Jouw voorbeeldzin klopt overigens alleen als Kees en Jan tegelijk en samen zijn opgepakt, anders moet je zeggen "Zowel Kees als Jan is tussen zijn...."
Twee percentages zijn weer meervoud, als je dus zegt

Jan en Kees zijn tussen hun 12e en 23e leeftijd wel eens opgepakt.

zou ik niet inzien waarom je dat ook niet zou moeten doen bij twee percentages.

Toegevoegd na 14 uur:
Ik trek mijn antwoord terug, zie reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk. Het gaat in dit geval om twee percentages. +1
rose
11 jaar geleden
Ik denk toch dat je ongelijk hebt. 50 % van de kaas en 50% van de worst IS bedorven, lijkt mij. Je zegt ook niet "Elke Antilliaanse man en elke Marokkaanse man zijn tussen hun 12e en 23e levensjaar wel eens opgepakt." Je gebruikt dan "Elke Antilliaanse man en elke Marokkaanse man IS tussen zijn 12e en 23e levensjaar wel eens opgepakt."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of is het 'u hebt gelijk'? ;-) Maar het lijkt me een gevalletje waarin beide mogelijkheden kunnen.
rose
11 jaar geleden
Persoonlijk ben ik een liefhebber van "u heeft", maar het wordt allebei als correct Nederlands beschouwd.