Wat is het vrouwelijke woord voor een romanticus?

Ik dacht altijd dat dat een romantica hete , maar toen ik dat opzocht op Google , kon ik niks over dat woord vinden ? Dus kan het ook fout hebben , of dat het nou voor allebei kan; romanticus

een jaar geleden
in: Taal
4.5K
LeonardN
een jaar geleden
https://nl.wiktionary.org/wiki/romantica

Antwoorden (3)

Romantica is zeker wel de vrouwelijke vorm van romanticus. Het woord is correct.
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
Daar is geen aparte term voor, een romanticus kan zowel mannelijk, vrouwelijk als onzijdig zijn.
Amadea
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
De link is de beknopte (want gratis) versie van Van Dale.
Zo beknopt dat slechts een gedeelte is vermeld van wat in de papieren Van Dale staat. Daardoor is niet vermeld (= niet tweemaal vermeld) dat romantica de vrouwelijke vorm van romanticus is.
Van Dale meldt dat romanticus een man is. En dat romantica een vrouw is.
Romanticus/romantica heeft twee betekenissen:
1. schrijver uit de romantiek // beoefenaar, aanhanger van de romanriek in andere kunsten;
2. iemand die in zijn denken, handelen of gevoelsleven tot romantiek neigt,
een jaar geleden