Waarom wordt " 't " niet meer gebruikt?

In oude Nederlandse teksten wordt er erg vaak " 't " gebruikt in plaats van " het ". Ook in bepaalde dialecten is dit nog te vinden. Waarom is dat nu niet meer het geval? Waarom gebruiken we nu vaak " het "? Ook het woord " te " werd vaak gebruikt als " t' ". Is dat om een zelfde reden veranderd? (Bijvoorbeeld: "Inwydinge van 't stadhuis t' Amsterdam", een boek van Joost van den Vondel)

een jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (1)

Taal en spelling ontwikkelen zich. Zie ’t overzicht bijvoorbeeld van Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_spelling

In ‘t Nieuwnederlands schreef men vroeger alleen in min of meer verheven schrijfstijl nog wel 't; in de tweede helft van de 20e eeuw begon men 't daarentegen te reserveren voor weergave van de spreektaal.
Overigens wordt ’t nog regelmatig gebruikt. ’t Wordt niet alleen in dialecten gebruikt, maar ook in geschreven Nederlands.
SimonV
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
't Zou me anders wat zijn om in 't Harde te wonen... ☺