Dit is een term die CNV voorzitter Jaap Smit dinsdag noemde aangaande de discussie over het ontslagrecht. De uitdrukking komt op geen enkele site van vòòr dinsdag voor en staat niet in het woordenboek of encyclopedie. Ik heb stellig het vermoeden dat hij deze uitdrukking dan ook zelf verzonnen heeft. Ik vermoedt dat hij het volgende bedoeld: "een discussie die onnodig mensen schrik aanjaagt". De totempaal wordt dan gezien als iets waar mensen van schrikken, wat achteraf niet nodig blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Totempalen hebben met het geloof van de indianen te maken. Op een totempaal staan dieren en andere goede geesten afgebeeld. De indianen geloofden dat die dieren en geesten hen beschermden. Ze moesten kwade geesten weg jagen.

Een totempaal kan je vergelijken met een heilig huisje. Oorspronkelijk was dat een kapelletje, en uitbreiding werd het ook een schertsende uitdrukking voor een café. Wie op bedevaart ging en onderweg bij alle heilige huisjes aanlegde, kwam uiteindelijk behoorlijk beschonken in het bedevaartsoord aan, of zelfs helemaal niet. Maar vertrouwder is ons de betekenis van ‘gevestigde opvatting, gevestigd belang, gevestigde instelling’. ‘Je mag tegen een heilig huisje niet pissen’, ‘je moet van heilige huisjes afblijven’, ‘je mag niet tegen een heilig huisje schoppen’, zo maar enkele uitdrukkingen uit de ‘Dikke Van Dale’, die illustreren hoe heilig die huisjes kunnen zijn.

Gezien de leegloop van de kerken en groeiende belangstelling voor religieuze gebruiken uit andere tradities (denk bijvoorbeeld aan boeddhabeeldjes) heeft men de term totempaaldiscussie bedacht.
Het heilig huisje van de WW, daar mogen bewindslieden niet tegen schoppen. Het ontslagrecht is een soort icoon geworden voor politici, terwijl het helemaal niet het werkelijke probleem is en niks oplost. Met een debat over een versoepeling van het ontslagrecht worden werknemers in het midden- en kleinbedrijf de stuipen op het lijf gejaagd. Het is een totempaaldiscussie om daarover te beginnen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je mooie uit een zetting . Alleen in het laatste gedeelte geef je de mening van de vakbond . Het ontslag recht zou volgens andere meningen best gemoderniseerd mogen worden . Waarom ? Het is buiten verhouding , een werk nemer is vaak binnen 2 weken uit dienst (met opnemen van vrije dagen ) veel bedrijven durven geen personeel aan te nemen omdat ze daar niet mee kunnen anticiperen op het drukte patroon . Ook de de plafond plakkers , de niet goed functionerende werk nemers , of de door hun dienst tijd maar duur zittende werknemers . De knellende verplichtingen wat betreft de zieken werknemer allemaal ten lasten van de al geplaagde werkgever .De overheid wil hiermee een sfeer creëren dat werkgevers mensen weer aan durven nemen , ook in vaste dienst . Ik zeg niet dat boven staande mijn mening is want de problematiek ligt veel dieper . En het wordt waarschijnlijk een soort lastige ruil . Afschaffing (matiging ) flexwet dus minder A O Bep tijd of minder termijnen en dan versoepeling ontslag recht . Dus mogelijk sneller in vaste dienst ! En sneller er uit !:( Ik heb er geen echte mening over , wel dat aan alle twee de problemen iets gedaan moet worden . Anders komt de jeugd niet makkelijk meer in vaste dienst , en worden slecht functionerende werknemers niet geprikkeld hun passie terug te krijgen in het werk . Natuurlijk is dat ook een verantwoordelijkheid Vd werkgever . It takes two to tango :) ps ik denk wel dat het goed is dat er over gesproken wordt . De discussie doet mensen er over nadenken .