Gebruiken wij ooit een andere vervoeging van het werkwoord beklijven dan in de 3e persoon enkelvoud of meervoud?

Ik heb in mijn toch al redelijk lange leven nog nooit een andere vervoeging van het werkwoord beklijven gezien dan in de 3e persoon enkel of meervoud.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GV! Ik vond het in een vertaling van Sheakespeare: http://fmlekens.home.xs4all.nl/Q1609/burgersdijk/25.htm maar idd ik gebruik de ik en jijvorm iig nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.mijnwoordenboek.nl/ww.php?woord=beklijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat in de 19e eeuw het woord beklijven gebruikelijker was dan nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Tegexinnig, dar heb ik , voor ik mijn vraag stelde ook uitgebreid in ge-neust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigenlijk moeten we dus vaststellen dat beklijven sinds de 19e eeuw niet echt is beklijfd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel, IK hoop toch nog een tijdje te beklijven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik beklijf hier stevig, maar voor hoe lang nog, daar doe ik geen uitspraken over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij mag je het eeuwige leven hebben, als je dat ambieert tenminste.

Het beste antwoord

Gezien de betekenis van het woord denk ik niet dat het in de andere persoonsvormen gebruikt wordt.

BEKLIJVEN
1) Aanhouden 2) Bijblijven 3) Blijven hangen 4) Duren
5) Standhouden 6) Vast blijven 7) Voortduren

Theoretisch zou het kunnen
Ik beklijf = ik houd stand, ik blijf hangen (waar dan ook).

Ik heb of had beklijfd klinkt al heel raar, net als
zij zullen beklijfd hebben.

Nee, ik denk ook dat dit woord vooral gebruikt wordt
met "iets" als onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om te voorkomen dat je in de rest van je hopelijk nog lange leven nooit een andere vervoeging van het werkwoord beklijven zult zien dan de 3e persoon enkel of meervoud hierbij een link naar de volledige vervoeging (zie bron).

Je vindt daar 9 'tijden' waarin het werkwoord beklijven volledig vervoegd wordt. Hierbij een overzicht van de onvoltooid tegenwoordige tijd.
ik beklijf
jij beklijft
hij beklijft
wij beklijven
jullie beklijven
zij beklijven

Het antwoord op de vraag of wij het ooit gebruiken is lastiger te beantwoorden. Ik persoonlijk niet, ik kom niet verder dan 'het beklijft', maar er zijn wel mensen die het toch gebruiken. Hieronder het rijtje opnieuw met daarachter tussen haakjes het aantal hits van google op de exacte woordcombinatie in die volgorde, dus hoe vaak komt dit op internet voor:

ik beklijf (839)
jij beklijft (8)
hij beklijft (230)
wij beklijven (9)
jullie beklijven (7)
zij beklijven (133)

Mijn variant 'het beklijft', die niet op de lijst met vervoegingen staat, zorgt overigens voor 11.900 hits (zie 2e link) dus dat is veruit de meest voorkomende vervoeging die ik heb onderzocht.

Conclusie die je in ieder geval zou kunnen trekken is dat alle vervoeging taalkundig gezien wel bestaan, maar in slechts zeer beperkte mate gebruikt worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
met uitzondering natuurlijk van de derde persoon (waaronder 'het')
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn reactie op die van TegenXinnig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die zag ik pas staan nadat ik mijn antwoord had geplaatst helaas, maar uit mijn googletellingen blijkt in ieder geval dat ook de 1e persoon nog wel gebruikt wordt, zij het niet zo gek vaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind die website ook niet echt een bewijs ofzo en googlen zegt mij ook weinig, niet iedereen weet wanneer die iets goed gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi pelle, de website was meer bedoeld als achtergrond. en het googelen is geen bewijs, zo heb ik het ook niet genoemd of gebruikt. wat het wel is, is een goede indicatie van het gebruik van bepaalde woordcombinaties. in die zin ondersteunt het mijn conclusie dat (muv de derde persoon) de verschillende vervoegingen weinig gebruikt worden.