Hoe heet het soort zinnen: 'Hoe nu verder?' of 'Waar dit vandaan?'

En weten jullie nog meer zinnen?

12 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar dit vandaan? is geen goede zin lijkt mij

Het beste antwoord

Dat noemen we een onvolledige zin.

Afgezien dat ´waar dit vandaan´ geen begrijpelijke en daarmee mijns inziens geen bestaande uitdrukking is, kent onze spreektaal wel veel uitdrukkingen van dit type.

Het zijn zogenaamde onvolledige zinnen, die verder voor iedereen ook zonder onderwerp of gezegde begrijpelijk zijn.Veel ervan kennen we als uitdrukking of gezegde.
´Een man een man, een woord een woord´.
´s Avonds een vent, ´s ochtend een vent.´.
´Drie thee en vijf koffie alsjeblieft´.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het ´mooie woord´ voor onvolledige zinnen, dus zinnen zonder onderwerp en gezegde, luidt trouwens ´elliptische zinnen´.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk: stijlfiguren. Andere 'zinnen': Wat nu? Waarom?
Beide ook vragende zinnen.In columns zoals van Thomas Verbogt komt dat veel voor. Zoveel mogelijk woorden worden weggelaten om kracht bij te zetten. Het moet
natuurlijk beperkt gebruikt worden anders is het effect nihil
en gaat het irriteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onvolledige vragen of (on)zinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit leuk. "Wat jij?".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ellips.
http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/49197-weglating-vervanging-en-aanspreking-in-de-nederlandse-taal.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je mischien een retorische vraag (een vraag waarop je geen antwoord verwacht) ?