hoe herken ik een voltooid deelwoord en een onvoltooid deelwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Bij een voltooid deelwoord heb je het gedaan en is het af,
bv 'Ik heb geschreven'.
Bij een onvoltooid heb je het nog niet af,
bv 'Ik schreef'.

Een voltooid deelwoord bevat ook een heb, had, heeft, hebben, hadden, is, ben, zijn, was of waren voor de pv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bij voltooid deelwoord gebruik je altijd ge, be of ver
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een voltooid deelwoord is de handeling altijd al gebeurd(voltooid dus).
bijvoorbeeld: Ik heb gelopen.
Gelopen is al gebeurd(voltooid) dus een voltooid deelwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het onvoltooide deelwoord ben je er nog mee bezig bijvoorbeeld fietsend
en bij het voltooid deelwoord is het gefietst dan heb je het al gedaan