Verdwijnen er woorden?

Ik vind het woord 'zenuwinzinking' gedateerd klinken. Wellicht omdat het te algemeen is en er tegenwoordig specifiekere benamingen zijn?
Verdwijnt 'ímbeciel' omdat het te beladen is en inmiddels een scheldwoord geworden is?
Ken jij woorden die aan het verdwijnen zijn en kun je beredeneren waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, er verdwijnen steeds woorden en komen gelukkig ook nieuwe bij. Veelal (ook al een woord dat steeds minder wordt gebruikt) komt dit doordat de volgende generatie een andere gedachtegang heeft (behalve het afzetten tegen de vorige generatie tijdens de puberteit). Nochtans is ook zo'n woord dat in vergetelheid is geraakt. Waarom? Omdat het woord geen duidelijke betekenis voert: tans? noch, ja, nog, noch, vaak komen deze woorden uit bijvoorbeeld het Duits, waar men op school al gauw een hekel aan heeft. Dus als iets überhaupt (nog zo'n woord) maar een lichte aandrang heeft op Duits of Frans te lijken, wordt het woord door een volgende generatie minder gebruikt. Helaas is het niet zo dat men dan terug gaat naar de eigen basistaal, maar in de huidige generatie meer naar het 'Engels/Amerikaans'. Shit, Yeah, Noway etc....volgens mij loop ik alweer achter, want tegenwoordig zijn ook Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse woorden meer in.

Ja er verdwijnen elk jaar weer woorden. En elk jaar komen er weer nieuwe bij. Taal is in beweging. "Mieters" is een woord dat wel aan het verdwijnen is, omdat het gedateerd klinkt, er zijn nieuwere woorden met dezelfde inhoud. Andere woorden die verdwijnen kom ik zo één, twee, drie niet op maar er zijn vele woorden die de afgelopen jaren zijn verdwenen. Sommige woorden zijn niet meer van toepassing en voor anderen zijn er nieuwe woorden voor in de plaats gekomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100