Hoe zit de 'zijde verdeling' ("witte zijde" , "groene zijde" e.d.) van de Hunters in elkaar?

In het TV-programma "Hunted" gebruiken de hunters nogal wat jargon.
Zo zetten ze regel matig een zijde "dicht". Die zijde duiden ze aan met een kleur (wit, zwart, groen en ik dacht, ook rood)

Waarvoor staan die kleuren ? Respectievelijk welke kleur hoort bij welke richting ?

En waarom wordt er in kleuren gesproken ? En niet in b.v.: noord / oost / zuid / west

Het beste antwoord

Het zijn de zijkanten van een gebouw en volgen de conventie van maritieme navigatielichten (vliegtuigen gebruiken ook dezelfde conventie).
De hoofdingang van het gebouw duidt de voorkant van het gebouw aan, die is wit.
De rode kant is links, groen rechts en zwart is de achterkant.
Hierdoor kunnen sluipschutters die zich op verschillende uitkijkpunten bevinden, toch duidelijk communiceren, aangezien de "groene" kant van het gebouw altijd de groene kant zal zijn, ongeacht waar je bent of waar je naar kijkt.
Toegevoegd op 24 november 2021 09:42: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Mag ik er dan vanuit gaan dat de zwarte zijde (die ook genoemd wordt) de achterzijde van het gebouw is ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ach... dat staat ook al in je tekst, zie ik nu. :-/
Thanks
SimonV
2 jaar geleden
Ja, “zwart is de achterkant”, zoals ik schreef. ;-)
In de bron staat als eerste antwoord overigens het omgekeerde: wit is de achterkant.
Daarna vermeldt Wilbert Kieboom (Chief Operations Fire Arms Instructor Rifle) echter dat zwart de achterkant is. Ik neem aan dat hij het kan weten. Bovendien lijkt het me logischer.