Hoe worden namen uitgebeeld in gebarentaal?

bijvoorbeeld namen van merken, mensen, diersoorten, etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.5K

Het beste antwoord

Een handalfabet of vingeralfabet is een verzameling gebaren waarmee alle letters van een alfabet worden uitgebeeld. Het spellen van woorden met behulp van de gebaren uit het handalfabet wordt vingerspelling genoemd.

Een handalfabet is een onderdeel van een gebarentaal. Het kan enkelhandig (in de Amerikaanse, Vlaamse of Nederlandse Gebarentaal) of dubbelhandig (in de Britse Gebarentaal) zijn.

Vingerspelling wordt in gebarentaal gebruikt voor woorden en namen waar nog geen gebaar voor bestaat, of als een van de gesprekspartners het gebaar nog niet kent. Het kan ook worden gebruikt voor het benadrukken of verduidelijken van afkortingen, termen of eigennamen.

Communicatie met doofblinde mensen gaat ook via een handalfabet, het Lorm-alfabet. De woorden worden dan letter voor letter in de handpalm van de doofblinde gespeld, zodat die kan voelen wat de ander zegt. Bij vierhandengebarentaal worden namen en woorden waarvoor er geen vierhandengebaar bestaat (eerst) in de hand gespeld.

De Britse vingerspelling kenmerkt zich doordat de meeste letters in het hand gespeld worden, zo worden alle vijf de klinkers met wijsvinger op elk vinger van de andere hand aangewezen, de duim staat dan voor A en de pink voor U. Deze vingerspelling wordt naast Groot-Brittanie ook in haar (voormalige) koloniën gebruikt zoals Australië. Vermoedelijk is deze vingerspelling in het hand afkomstig van doofblindenonderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Letter voor letter. Of er is een gebaar voor bedacht als het bekend is. Ook hebben sommige mensen gebarennamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helemaal waar
Op de website http://www.vitaaldenhaag.org/ kan je het handalfabet in diverse talen leren, klik daartoe op Gebarenfabriek.
Voor bekende namen zijn vaste gebaren in gebruik. Bijvoorbeeld Rotterdam, zie onderstaande afbeelding. Het verwijst naar de vorm van de brug en tevens naar de bijnaam De Zwaan. Onder Gebaar van de week staan nog veel meer voorbeelden.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Klinkers geef je aan met je mond. Overige worden uitgebeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gebarentaal in verschillende soorten. Doventaal is heel anders dan gebarentaal bij verst. gehandicapten. En er zijn zelfs dialecten! Maar bij vers. gehan. maken we onze naam door een gebaar van de eerste letter van je naam en dan iets wat kenmerkend is voor jou bv je naam begint met een a dus a-hand en je hebt een bril dus met de a-hand maak je een rondje om je oog van je bril. En je zegt daarbij je naam, ari. Dit heet totale communicatie en zorgt er ook voor dat je samen met de gebaren ook langzamer gaat praten en duidelijker. Nogmaals doven taal gaat heel anders, veel sneller en echt niet alle letters worden gespeld!

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor verschillende dieren zijn er vaste gebaren waar je je armen en gezichtsuitdrukking bij gebruikt.