Sinds wanneer wordt 'u is' niet meer gebruikt?

Rond welke tijd is u is vervangen door u bent?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.1K
LeonardN
3 jaar geleden
Het is ten eerste maar de vraag OF het niet meer gebruikt wordt. En zelfs als het niet meer gebruikt wordt zal het moeilijk zijn omdat op een jaartal of zelfs decennium te plakken. Zeker als het gaat om de gesproken taal. Sowieso zwakt zo'n gebruik af in meerdere decennia. Mensen die ermee opgegroeid zijn het zo te zeggen zullen er ook mee doodgaan, maar zijn op dat moment zo'n kleine minderheid dat het slecht te registreren is.
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik er volledig onbekend mee ben en het op heb moeten zoeken. Ik ben nu 40. https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1463/u_is_bent/ Als ik het zou horen zou ik denken dat de persoon niet echt taalvaardig is.
Heb je het zelf nog meegemaakt dat mensen dit zeiden? Was dat op dat moment nog de norm?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eigenlijk komt dit doordat ‘u’ als derde persoon enkelvoud werd beschouwd en tegenwoordig als tweede persoon enkelvoud.
Hierdoor kun je bij het vervoegen van ‘u’ meerdere vormen tegenkomen in de spreek- en schrijftaal.
‘U is en u bent’ is al heel lang ingeburgerd als ‘u bent’,
‘U hebt en u heeft’ is dan weer tegenstrijdig met de tweede persoon enkelvoud.....

Het beste antwoord

De afgelopen 150 jaar is het geleidelijk aan in onbruik geraakt. Mede door het wegvallen van rangen en standen.
U. Dat is de verkorte formulering van wat vroeger was: uwe edelheid. En dat later werd afgekort tot: uwé.
Dus achtereenvolgens was het: uwe edelheid is; uwé is; u is. Het is de derde persoon enkelvoud, zoals ook: u heeft, u kan, u wil, u zal.
Tegenwoordig vat men u op als tweede persoon, omdat het de beleefdheidsvorm is voor jij. Dus is het: u bent, u hebt, u kunt, u wilt, u zult. Deze tweede persoon heeft nu de voorkeur.
Als toch de derde persoon nu wordt gebruikt (u is, u zal) dan klinkt dat formeel en wordt het geassocieerd met een ouderwetse stijl.
Bron: Schrijfwijzer.