Iemand een tip over hoe ik kan afleren ''hun'' te zeggen?

Hun in plaats van zij/hen...ik zeg het zo vaak. Gewoon onbewust. Ik ken de regels, ik weet wanneer ik ''hen'' moet zeggen en wanneer ''zij/ze'' te gebruiken... Nou ja, heeft er iemand een tip over hoe ik het mijzelf kan afleren om het fout te zeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Je bent al goed bezig, als je van jezelf weet dat je het verkeerd doet. Hetzelfde probleem doet zich voor met dan en als. Is iemand groter dan, of groter als....
Zo ook het verschil tussen ergeren en irriteren, je irriteert je niet aan iets maar je ergert je er aan, en dat irriteert jouw.
En zo zit de Nederlandse taal vol met struikelblokken.
Loop je iemand voorbij, dan loop je er langs.
Loopt die ander met je mee, dan loop je er naast...........
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt iedereen.

Andere antwoorden (6)

Zoek een mierenneuker, ga er een week me om en als hin je genoeg gecorrigeerd heeft. Verbreek je contact
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, true.! Thumbs up.!
1 euro per keer betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag aan andere mensen om je te corrigeren, beloon jezelf als je het goed doet, straf jezelf als je het fout doet... En heb geduld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jezelf verbeteren als je de fout maakt en proberen tijdig (zodra je bedenkt dat dit woord in je zin voor gaat komen) hierover na te denken. Bij mij werkt dat goed bij "Ik ben die cursus nodig" Ik was me nooit bewust van die fout, tot ik er een paar keer op werd gewezen. Ik heb er nu geen cursus meer voor nodig ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar kom je weg dan? Groningen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kom idd weg, mag er ook graag wonen.
Het gezelschap zoeken van personen die meer volgens de regels spreken, naar Radio 1 luisteren (of bestaat dat niet meer) en jezelf blijven corrigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima dat je je er van bewust bent. Dat is het belangrijkst.
Verder veel lezen en met de juiste personen omgaan.
Tot slot, taal is levend, wordt gemaakt door mensen, het gebruik bepaalt wat juist is.
Over honderd jaar wordt "zij zeggen" misschien wel raar gevonden.