Wanneer gebruik je een eilandnaam in combinatie met "op", en wanneer met "in"? Zeg je bijvoorbeeld "in Cyprus" of "op Cyprus"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Het beste antwoord

In het Cypriotische plaatsje Larnaca.
Op het eiland Cyprus.
We zijn nu in Larnaca op Cyprus.

Heb je het alleen over het eiland, dan ben je er op.
Ben je ergens op Cyprus in een stad, (en daar lees je het al), dan gebruik je in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inmiddels zelf wat meer onderzoek gedaan: als een eiland tevens een staat is (zoals Cyprus), dan zeg je "in" wanneer je het over Cyprus als land hebt ("de regeringscrisis in Cyprus"), maar "op" als je het over het fysieke eiland hebt. Alleen als een eiland geen staat is (zoals Texel), zeg je altijd "op".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is dus niet volledig, maar wel het beste van de drie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn reactie op de vraag.

Andere antwoorden (2)

Het is altijd 'op *eiland*'. Bij bijvoorbeeld een plaatsnaam of een provincie gebruik je altijd 'in': 'in Wenen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk weetje: Urk is een eiland geweest, maar is dat nu niet meer doordat Flevoland werd drooggelegd. Toch zeg je nog steeds 'op Urk' ipv 'in Urk'.