Den Haag en Schragenhage, Den Boch en Shertogebosch waarom is dat?

We kwamen een schoolplaat van nederland tegen en daar wordt Den Haag als Schragenhage aangeduid.

13 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke vraag ! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's-Gravenhage, 's-Hertogenbosch bedoel je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag ik je wijzen op je spelling:
's-Hertogenbosch
's-Gravenhage verder +1 voor goeie vraag :D

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de oude spreek- en schrijfwijze.
Een woord dat tegenwoordig niet meer gebruikt wordt is 'des'.
het 'des' is teruggebracht tot een simpele apostrof (') met een s.
's Gravenhage is oorspronkelijk: des Gravenhage.
Omdat de stad allang niet meer aan een graaf toebehoord, is deze in de loop van de tijd weggehaald. Ook de ouderwetse 'des' wordt niet meer gebruikt.
Daarom is er 'Den Haag' van gemaakt.
Hetzelfde geldt voor 's Hertogenbosch (des hertogen bosch). De hertog is er allang niet meer, dus Den Bosch blijft over.

Overigens: 'des' is inmiddels vervangen door 's'.
Dit vind je bv nog terug in tijdsaanduidingen 's morgens,
's middags, 's avonds, 's nachts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 een duidelijke uitleg, ben nog wel benieuwd waarom we de 2 schrijfwijze nog steeds aan houden en niet de oude 's laten vervallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een goede vraag, waar ik ook het antwoord niet op weet.
joke52
13 jaar geleden
dit klinkt mij het beste in de oren. we hadden de kaart zien hangen en die is uit mijn jeugd dus al aardig verouderd.

Andere antwoorden (1)

's Graven Hage, oftewel: 'De haag van de Graaf'. In het kort: De Haag. Verbasterd tot Den Haag.

'S hertogen Bosch => het bos van de Hertog. 'Den Bos'