Wat is de betekenis van draconische maatregelen?

Als er wordt aangekondigd 'de draconische coronamaatregelen', wat wordt daar dan mee bedoeld? Zegt draconisch iets over maatregelen of over de ziekte zelf? Als het om de maatregelen gaat, hoe moet ik deze maatregelen rondom Corona dan opvatten?

3 jaar geleden
in: Taal
3K
SentWierda
3 jaar geleden
Draconisch betekent: zeer streng.
Niets meer en niets minder.
Dus als wordt gezegd draconisch, denk dan: zeer streng.
Het woord is ontleend aan de zeer strenge Griekse wetgever Drakon/Draco (ca.620 vChr.). Hij was de eerste Griekse wetgever..

Het beste antwoord

Draconisch betekent: buitengewoon streng. Dat betreft dus de maatregelen, want je kunt van het virus niet zeggen dat het streng is (maar wel heel besmettelijk en in staat tot het veroorzaken van ernstige aandoeningen). De maatregelen moeten wel zo streng zijn als het niet lukt om de verspreiding van covid-19 in te dammen.
Amadea
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Draconisch staat voor nietsontziend streng.
B.v. De situatie in het land werd met draconische maatregelen onder de knie gebracht. Betekent dan met zeer strenge regels die zwaar worden gecontroleerd en eventueel zwaar worden bestraft bij overtreding.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Draconisch = zeer streng.
"Draconisch" is de enige manier om "zeer streng" in een (1) woord te benoemen.
Bron: Van Dale.