Waar komt het woord procureur (deel van een varken) vandaan?

Procureur is een deftig aandoende benaming voor een deel van het varken dat culinair niet hoogstaand is: de nek.
In het woordenboek (Van Dale) komt het varkenswoord procureur niet voor. Toch kun je procureur bij iedere slager kopen. In de Van Dale staat wel: procureursspek. Met twee verschillende betekenissen in enkele jaren tijd.
1, procureursspek: mager, doorregen spek van de buik van het varken dat op de boterham gegeten wordt. (1976)
2. procureursspek: uitgebeende, gepekelde, opgerolde en daarna gerookte schouderkarbonade van het varken. (1984).

3 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Antwoorden (2)

Procureur is een deftige benaming voor een stuk van de karbonadestrook: karbonade van de nek, waaraan de eerste ribbetjes zitten. Wellicht is het woord te vergelijken met advocaat, zijnde de verkorte vorm van advocatenborrel: zo genoemd omdat het de keel van de advocaat zou smeren. Dus dan is procureurspek zo genoemd omdat het de honger van een gerechtelijk vertegenwoordiger goed kon stillen.

De etymologie van het woord is echter niet bekend. Wie weet komt het er wel vandaan dat ooit een procureur goed uit z'n nek kon kletsen en tonnetjerond was omdat hij zo graag spek at.
Amadea
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
KIinkt plausibel. Maar niet geheel overtuigend.
Deze vraag heb ik gesteld omdat de Keurslagers onlangs dezelfde vraag hebben gesteld in hun tijdschrift Proef. Want, melden de Keurslagers: 'een online zoektocht levert slechts een halfslachtige poging op die de naam koppelt aan de juridische functie 'procureur'.'
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Jouw antwoord is een beetje speculatief, maar wel origineel.
Plus.
De meest gegeven verklaring is - in tegenstelling tot het vlees - nogal mager. Procureur wat woordvoerder of advocaat betekent, zou verwijzen naar de ‘vooraanstaande’ ligging van dit deel van het varken.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Klinkt plausibel. Maar niet geheel overtuigend.
Zie mijn reactie bij Amadea.