Hoe wordt de letter "R" uitgesproken in het Iers?

Bij veel Ierse mensen die Iers (Gaelic) spreken, spreken ze de r uit als een Engelse r. Is dit ook zo in het echt Iers, of een Engelstalige die Iers spreekt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (1)

In het Iers wordt, afhankelijk van streek en dialect, de r uitgesproken zoals in het Engels, of als een rollende r.

Het belangrijkste is dat de uitspraak van de r beinvloed wordt door de klinkers de ervoor en / of erachter staan. Als er een e of een i voor staat of erachter, wordt de medeklinker (in dit geval de r) zoals dat heet gepalatariseerd, ook wel slender genoemd.
Staat de medeklinker na een u, a of o, of wordt deze erdoor gevolgd, dan is de medeklinker niet-gepalatariseerd, ook wel broad genoemd.
Een niet-gepalatariseerde r wordt grofweg uitgesproken zoals in het Nederlandse woord "brood".

Een gepalatariseerde r is wat lastiger uit te leggen. Terwijl je de r uitspreekt, bereid je je alvast voor op de klinker die volgt (de i of e). Daardoor krijg je een soort j-klank gecombineerd met de r. In "Teach Yourself Irish" staat er bij de uisprakengids: "[The r is] pronounced clearly in all positions in the word, e.g. Rás (a race), sóRt (kind (of)), Réidh (ready), bóthaR (a road). The slender r is like a combination of r with the sound of s in leisure, e.g. MáiRe (Mary), cuiR (put). R at the beginning of a word is always broad, irrespective of spelling, e.g. Rince (dance)."